با ثبت اولین دادخواست در شهر ساری:
آخرین دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استان مازندران افتتاح شد
با ثبت اولین دادخواست در مراسمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری و مسوولان اجرایی و قضایی استان دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استان مازندران روز 22 اسفندماه در شهر ساری افتتاح شد.
با ثبت اولین دادخواست در مراسمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری و مسوولان اجرایی و قضایی استان دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استان مازندران روز 22 اسفندماه در شهر ساری افتتاح شد.
رییس دیوان عدالت اداری کشور در آیین آغاز به کار این دفتر نمایندگی گفت: این نمایندگی سی امین و آخرین دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استان های کشور است که راه اندازی شده است.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری هدف از راه اندازی نمایندگی دیوان عدالت اداری را تسهیل در رسیدگی به شکایات مربوط به دستگاه های اجرایی اعلام کرد.
وی با اشاره به اینکه برخی از دستگاه های هدف شکایت، در پاسخ به شکایات مطروحه از ایشان در دیوان عدالت اداری تاخیر می کنند، از آن ها خواست تا حداکثر در مدت یک ماه نسبت به پاسخگویی اقدام کنند.
رییس دیوان عدالت اداری گفت: رسیدگی به شکایات در مرکز صورت می گیرد و دفاتر نمایندگی پس از دریافت شکایت ها ، آن ها را به تهران ارسال کرده که در نخستین فرصت ممکن رسیدگی خواهد کرد.
وی وظیفه دیوان عدالت اداری را تعامل و همکاری و حضور لازم در دستگاه های اجرایی اعلام کرد و افزود: با راه اندازی دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری، در رسیدگی به شکایات تسریع خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی از آن به عنوان بهترین راهکار در نبرد اقتصادی با دشمنان یاد کرد و گفت: هر آئین نامه و بخشنامه ای که مانع تحقق اقتصاد مقاومتی شود، باطل خواهد شد.
رئیس دیوان عدالت اداری همچنین در جلسه شورای اداری استان در سخنانی، از آمادگی دیوان عدالت اداری برای کاهش پروندههای شکایت از دستگاههای اجرایی خبر داد.
وی گفت: تعامل با دستگاههای اجرای موضوعی است که دیوان عدالت اداری همواره پیگیر آن بوده است.
رئیس دیوان عدالت اداری افتتاح دفتر دیوان عدالت اداری در مازندران را پایان بخش ایجاد دفاتر در استانهای کشور دانست و ادامه داد: ایجاد دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استانها بستری را فراهم میکند تا تکالیف خود را به نحو جامعتری جامه عمل بپوشانیم.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری افزود: وظیفه ما تعامل با دستگاههای اجرایی است تا شکایتی که مربوط به ماموران دولتی و دستگاهها میشود به درستی رسیدگی شود.
وی افتتاح دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استانها را گام مناسبی برای تسهیل روند شکایات دانست و ادامه داد: برای رسیدگی آسان و در زمان کوتاه به پرونده شکایات، دفاتر نمایندگی دیوان عدالت اداری میتواند فعالیت اولیه را تسریع کند.
رییس دیوان عدالت اداری روند ارسال پرونده به دیوان عدالت اداری کشور را از طریق اتوماسیون دانست و یادآور شد: انتظار داریم مدیران دستگاههای اجرایی در کوتاهترین زمان پاسخگوی شکایات واصله به دیوان عدالت اداری کشور باشند.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری متذکر شد: لوایح دفاعیه مدیران دستگاههای اجرایی باید از لحاظ حقوقی متقن و مستدل باشد.
رئیس دیوان عدالت اداری کشور همچنین با گلهمندی از تاخیر در پاسخگویی مدیران اظهار داشت: بخش حقوقی دستگاههای اجرایی باید قویتر عمل کنند.
وی ضمن تاکید بر ضرورت تقویت معاونت حقوقی استانداری گفت: متاسفانه پاسخ معاونتهای حقوقی دستگاههای اجرایی خیلی قوی نیست، لازم است معاونت حقوقی استانداری مازندران در این بخش تقویت و رسیدگی لازم را در دستگاههای اجرایی داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری متذکر شد: مدیران دستگاههای اجرایی ضمن دفاع از حقوق بیتالمال باید حقوق شهروندی را محترم بدانند.
وی دفاع از حقوق شهروندی و بیتالمال را از اولویت فعالیت دیوان عدالت اداری دانست و افزود: قانون جدید دیوان عدالت اداری رسیدگی به پرونده شکایات را دو مرحلهای کرده و باعث سنگینی در اجرای وظایف شد.
رئیس دیوان عدالت اداری کشور خاطر نشان کرد: شعب دیوان عدالت اداری کشور میتوانند طبق معیار قانونی برای جلوگیری از متضرر شدن حق فرد شاکی دستور موقت صادر کند و مدیران دستگاههای اجرایی موظف به اجرای قانون و دستور موقت هستند.
وی خاطر نشان کرد: در دو سال متوالی شکایات به دستگاههای اجرایی با افزایش روبه رو بود و برای اطلاع بیشتر آمار شکایات دستگاههای اجرایی به صورت تفکیک و موضوعی استخراج شده و در اختیار استاندار مازندران قرار میگیرد.
وی یادآور شد: سال ۹۱ در مقایسه با سال پیش از آن، ۲۱.۴ درصد افزایش پرونده شکایات از دستگاههای اجرایی مازندران صورت گرفت و آمار ۱۱ ماهه سال ۹۲ نشان میدهد ۱۳.۹ درصد شکایات افزایش داشت که لازم است استاندار محترم مازندران برای کاهش شکایات اقدام و علت افزایش را رسیدگی کند.
رئیس دیوان عدالت اداری کشور ضمن اعلام آمادگی برای کاهش پروندههای شکایت در دستگاههای اجرایی گفت: آمادگی برگزاری کارگاه آموزشی برای آگاه سازی مدیران دستگاههای اجرایی را در مازندران داریم.
حجت الاسلام والمسلمین منتظری با تاکید براینکه مازندران باید با کاهش و رشد منفی شکایات مواجه شود، تصریح کرد: مدیریتها باید در چارچوب قانون باشد.
وی در پایان برنامه طراحی شده برای سال جدید دیوان عدالت اداری را اجرای طرح پیشگیری از تخلف عنوان کرد.