پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او*بسم الله الرحمن الرحیم ملّت عزیز ایران! سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیّبه‌ی شهیدان، روح مطهّر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیّة‌الله‌ ارواحنا فداه و به روح مطهّر خود او تبریک و به ملّت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوّه‌ی الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان -‌و نیز همه‌ی دشمنان- بدانند خطّ جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه‌ی مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد. ملّت ایران یاد و نام شهید عالی‌مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت میگویم. *سیّدعلی خامنه‌ای *۱۳دی‌ماه ۱۳۹۸ ***پیام رئیس دیوان عدالت اداری در پی شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی: بسم الله الرحمن الرحیم مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا﴿۲۳﴾ در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند. دولت تروریست و جنایت پیشه آمریکا در اقدامی ددمنشانه با حمله به خودرو حامل چهره بین المللی مقاومت پاسدار رشید اسلام سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و جمعی از همسنگرانش باردیگر دشمنی و کینه عمیق خود را به فرزندان خمینی آشکار کرد. بدون تردید خون جاری شده این سردار سرافراز اسلام درخت تنومند مقاومت در جهان اسلام را آبیاری خواهد کرد و جانی دوباره خواهد بخشید و به حول و قوه الهی انتقام سخت و پشیمان کننده در انتظار آمریکای جنایت کار و همپالگی های حقیر آن در منطقه خواهد بود . شهادت برای آن سردار خستگی ناپذیر پاداش عمری مجاهدت در راه خدا بود که آرزوی همه مجاهدان از صدر اسلام تاکنون بوده است. این جانب شهادت این سردار پرافتخار و جمعی از همراهانش را به محضر حضرت ولی عصر عج، فرماندهی معظم کل قوا، جبهه مقاومت و همرزمان و خانواده آنان تبریک و تسلیت میگویم *محمد کاظم بهرامی *رئیس دیوان عدالت اداری

آرای هیأت تخصصی

نسخه چاپی
کلاسه پرونده:

هـ ع/97/3481    

موضوع:

ابطال ماده 26 تعرفه عوارض محلی سال 1391 شورای اسلامی شهر تبریز مبنی بر اخذ عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری

تاریخ رأی:

سه شنبه 16 ارديبهشت 1399

شماره دادنامه:

9909970906010010        

هیأت تخصصی شوراهای اسلامی

* شماره پــرونـــده : هـ ع/97/3481          شماره دادنامه : 9909970906010010         تاریخ:  15/2/99        

* شـاکــی : آقای محسن حقیقت نیا فرزند مجید با وکالت آقای محمد مهدی مدرس

* طرف شکایت : شورای اسلامی شهر تبریز

*موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده 26 تعرفه عوارض محلی سال 1391 شورای اسلامی شهر تبریز مبنی بر اخذ عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* شاکی دادخواستی به طرفیت شورای اسلامی شهر تبریز به خواسته ابطال ماده 26 تعرفه عوارض محلی سال 1391 شورای اسلامی شهر تبریز مبنی بر اخذ عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد :

ماده 26- عوارض ارزش اضافه شده ناشی از تغییر یا تثبیت کاربری

در راستای اجرای مفاد بند (الف) ماده 174 قانون برنامه پنجم

1- ارزش اضافه شده ناشی از تغییر کاربری صورت گرفته در طرح تفصیلی جدید و یا سایر طرح ها و مصوبات برای املاک فاقد اعیانی یا دارای اعیانی که از طریق ماده صد ابقاء شده اند برابر جدول و بند و تبصره های ذیل و در زمان صدور گواهی های معامله ، عدم خلاف ، پایانکار ، پروانه ساختمانی و سایر مجوزهای احداث قابل اخذ خواهد بود.

جدول نحوه محاسبه عوارض ناشی از تغییر کاربری به غیر تجاری

ردیف

نوع سندهای صادره قبل از سال 1358

کاربری قبلی بر اساس طرح تفصیلی

کاربری فعلی بر اساس طرح تفصیلی جدید

ضریب p به ازای هر متر مربع

1

بایر مسکونی

عمومی یا خیلی کم

مسکونی

7

2

عمومی

عمومی یا خیلی کم

مسکونی

8

3

مزروعی – باغ

عمومی یا خیلی کم

مسکونی

25

4

مزروعی – باغ

فضای سبز

مسکونی

27

5

مسکونی

مسکونی تراکم کم

مسکونی تراکم متوسط

5

6

مزروعی – باغ

فضای سبز یا خیلی کم

غیر مسکونی (عمومی)

10

7

مزروعی – باغ

فضای سبز یا خیلی کم

کارگاهی

25

8

بایر مسکونی – کارگاهی

کارگاهی

مسکونی

12

9

بایر مسکونی

فضای سبز

کارگاهی

10

10

بایر مسکونی

عمومی

کارگاهی

5

11

مزروعی – باغ

کارگاهی

مسکونی

20

12

مزروعی – باغ

عمومی

کارگاهی

15

13

مزروعی – باغ

عمومی - فضای سبز

توریستی تفریحی

5

14

بایر مسکونی

عمومی - فضای سبز

توریستی تفریحی

2

15

مزروعی – باغ

عمومی

عمومی

32

 

1-1-در صورتی که ملکی واقع در محدوده طرح جامع 1349 قبل از طرح جامع مذکور بر اساس سند معتبر دارای هر نوع کاربری بوده و در طرح های مصوب بعدی تغییر کاربری یافته باشد و مجدداً بدون تغییر در وضع ملک و مالک و بدون انجام معامله در زمان طرح های مصوب بعدی به کاربری اولیه برگردد عوارض این ماده شامل نخواهد شد.

2-1- در صورتی که وضع موجود عرصه با مساحت 350 متر مربع و کمتر باشد به شرط داشتن اسناد مجزای شش دانگ مشمـول عوارض این جـدول خواهد بود و مـازاد بر 350 متر مربع بر اسـاس 50p محاسبه خواهد شد. ( به استثناء کاربری های عمومی شامل ورزشی ، آموزشی ، بهداشتی و درمانی ، فرهنگی و اجتماعی ، توریستی و تفریحی که عوارض آن برای مازاد بر 350 متر مربع 5/1 برابر ردیف مربوطه خواهد بود)

3-1- آن دسته از مالکین املاکی که از طریق ماده 147 اقدام به اخذ سند نموده اند و مشمول پرداخت عوارض تغییر کاربری نیز می شوند مطابق این ماده یا ماده 24 عوارض متعلق به املاک آنها قابل محاسبه می باشد.

4-1- برای اسناد صادره بعد از 1358 ستون نوع سند جدول فوق به غیر از اسناد مزروعی و باغ ، ملاک عمل نبوده و صرفاً بر اساس کاربری های قبلی و فعلی طرح تفصیلی مطابق جدول اقدام خواهد شد.

5-1- منظور از مسکونی در ستون نوع سند جدول فوق شامل انواع سندهایی که از قبیل یک باب خانه ، زمین مسکونی ، منزل ، خانه ، حیاط و سایر اصطلاحات مشابه ثبتی که مفهوم سکونت را برساند می باشد و مراد از کارگاه در جدول این ماده شامل تعمیرگاه ، مراکز صنعتی کوچک و بزرگ نیز می باشد.

6-1- برابر بند (د) ماده یک آئین نامه قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب سال 1389 ، باغ به محلی اطلاق می شود که حداقل یکی از مشخصات ذیل را داشته باشد.

الف) سند مالکیت و یا سند مادر قبل از تفکیک به عنوان باغ ، باغچه ، زمین مشجر و باغ عمارت

ب) سابقه رای دایر باغ ، دایر باغچه ، دایر مشجر از کمیسیون ماده 12 قانون زمین شهری

ج) محل هایی که در حریم شهر توسط وزارت جهاد کشاورزی باغ شناخته شده اند.

د) محل هایی که به تشخیص کمیسیون ماده 7 آئین نامه قانون حفظ و گسترش باغ شناخته می شوند.

7-1- سندهایی با عنوان خانه باغچه که مساحت آن کمتر از 500 متر مربع باشد به عنوان خانه تلقی شده و مشمول ردیف مسکونی در جدول فوق خواهد بود ولی برای خانه باغچه هایی با مساحت 500 متر مربع و بیشتر مطابق ردیف یک بند (د) ماده یک آئین نامه قانون حفظ و گسترش از طریق کمیسیون ماده 7 همان آئین نامه اقدام می گردد.

2- ارزش اضافه شده ناشی از تغییر کاربری عرصه مسکونی به تجاری با 30 درصد ارزش عرصه با کاربری تجاری برابر دستورالعمل مصوب شورای اسلامی شهر محاسبه خواهد شد و برای تغییر کاربری های صورت گرفته از کاربری های غیر مسکونی به تجاری و خدماتی در مرحله اول برابر جدول بالا ، عوارض مربوطه محاسبه و سپس ارزش اضافه شده مسکونی به تجاری منظور می گردد.

2-1- در مواردی که امکان واگذاری سهم شهرداری از عرصه میسر نباشد شهرداری می تواند معادل قیمت آن را به نرخ کارشناسی دریافت نماید.

2-2- در مورد امـلاکی که عوارض تغییر کاربـری آن برابر بند 2 بـرای عرصه محاسبه و وصول شده و ملک دارای اعیانی می باشد در صورت درخواست تبدیل اعیانی به استفاده غیر مسکونی ، عوارض آن تا تراکم مجاز ، پذیره و بیش از تراکم مجاز 35 درصد قیمت بر اساس دستورالعمل مصوب شورای اسلامی شهر تعیین می گردد.

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت : 

با عنایت به اینکه شهرداری تبریز در تغییر کاربری املاک نقشی نداشته و به تغییر کاربری توسط کمیسیون ماده 5 قانون شورای عالی شهرسازی و معماری صورت می گیرد بنابراین به لحاظ عدم ارائه هرگونه خدمات در این خصوص از سوی شهرداری مستحق دریافت عوارض نمی باشد. ضمن اینکه مصوبه مورد شکایت مغایر با مواد 16 – 38 – 39 قانون مالیات بر ارزش افزوده و آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره 354 الی 358 مورخ 14/11/1380 ، 229 مورخ 22/3/95 می باشد. لذا با عنایت به مراتب مذکور به دلیل مغایرت مصوبه مورد شکایت با اصل 47 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده 30 قانون مدنی و هم چنین ماده 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تقاضای ابطال آن مورد استدعاست.

* در پاسخ به شکایت مذکور ، رئیس شورای اسلامی شهر تبریز به موجب لایحه شماره 97-3481-5 مورخ 18/3/98 به طور خلاصه توضیح داده است که :

اولاً مصوبات شوراهای اسلامی در خصوص عوارض پس از ابقاء اعیانی توسط کمیسیون ماده صد به دلالت آراء متعدد صادره از هیأت عمومی دیوان عدالت اداری از جمله رأی شماره 350 مورخ 27/12/96 ، 311 مورخ 17/11/97 مغایر با قانون تشخیص داده نشده است.

ثانیاً مصوبه مورد شکایت در راستای بند 16 ماده 80 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران و همچنین تبصره یک ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 تصویب شده است. لذا رد شکایت مورد استدعاست.

هیأت تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری با حضور اعضاء تشکیل ، پس از ملاحظه پرونده و اسناد و مدارک موجود در آن و بعد از قرائت گزارش عضو ممیز و بـررسی و انجام مشاوره بـه اتفاق آراء اعضاء حاضر در جلسه بـه شرح ذیل مبادرت به صدور رأی می نماید .

*رأی هیات تخصصی شوراهای اسلامی :

طبق بند 16 ماده 80 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 با اصلاحات بعدی، تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود از جمله وظایف و مسئولیتهای شورای اسلامی شهر محسوب شده است و در تبصره یک ماده «50» قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 وضع عوارض محلی جدید که تکلیف آنها در این قانون مشخص نشده باشد ، با رعایت مقررات مربوطه تجویز شده است ، در بند 4 ماده 22 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1380 با اصلاحات و الحاقات بعدی مقرر گردیده است: «عوارض ناشی از تغییر کاربری و فروش تراکم به اقساط پنج تا ده ساله از شروع بهره برداری توسط سرمایه گذاران به شهرداری مربوطه پرداخت خواهد شد.» همچنین در بند (الف) ماده 174 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران وضع عوارض بر ارزش افزوده اراضی و املاک، ناشی از اجرای طرحهای توسعه شهری مجاز شمرده شده است و در آراء هیأت عمومی از جمله رأی شماره 1308- 9/5/1397 مصوبات شوراهای اسلامی در وضع عوارض برای ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص داده نشده است. بنابراین ماده 26 تحت عنوان ارزش اضافه شده ناشی از تغییر یا تثبیت کاربری از تعرفه عوارض محلی سال 1391 شهرداری تبریز مـغایر قـانون و خارج از حـدود اختیارات قـانونی نبوده و به اسـتناد مواد 12 و 84  قـانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی بـه رد شکایت صادر می شود. این رأی ظرف بیست روز از تاریخ صدور از سوی رئیس محترم دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است./6

  

جواد جباری

رئیس هیأت تخصصی شوراهای اسلامی

دیوان عدالت اداری