پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او*بسم الله الرحمن الرحیم ملّت عزیز ایران! سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیّبه‌ی شهیدان، روح مطهّر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیّة‌الله‌ ارواحنا فداه و به روح مطهّر خود او تبریک و به ملّت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوّه‌ی الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان -‌و نیز همه‌ی دشمنان- بدانند خطّ جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه‌ی مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد. ملّت ایران یاد و نام شهید عالی‌مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت میگویم. *سیّدعلی خامنه‌ای *۱۳دی‌ماه ۱۳۹۸ ***پیام رئیس دیوان عدالت اداری در پی شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی: بسم الله الرحمن الرحیم مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ ۖ فَمِنهُم مَن قَضىٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تَبديلًا﴿۲۳﴾ در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند. دولت تروریست و جنایت پیشه آمریکا در اقدامی ددمنشانه با حمله به خودرو حامل چهره بین المللی مقاومت پاسدار رشید اسلام سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و جمعی از همسنگرانش باردیگر دشمنی و کینه عمیق خود را به فرزندان خمینی آشکار کرد. بدون تردید خون جاری شده این سردار سرافراز اسلام درخت تنومند مقاومت در جهان اسلام را آبیاری خواهد کرد و جانی دوباره خواهد بخشید و به حول و قوه الهی انتقام سخت و پشیمان کننده در انتظار آمریکای جنایت کار و همپالگی های حقیر آن در منطقه خواهد بود . شهادت برای آن سردار خستگی ناپذیر پاداش عمری مجاهدت در راه خدا بود که آرزوی همه مجاهدان از صدر اسلام تاکنون بوده است. این جانب شهادت این سردار پرافتخار و جمعی از همراهانش را به محضر حضرت ولی عصر عج، فرماندهی معظم کل قوا، جبهه مقاومت و همرزمان و خانواده آنان تبریک و تسلیت میگویم *محمد کاظم بهرامی *رئیس دیوان عدالت اداری

آرای هیأت تخصصی

نسخه چاپی
کلاسه پرونده:

هـ ع/9803345  

موضوع:

ابطال مصوبه شماره 6387 – 14/5/94 ضوابط و مقررات تبلیغات شهری

تاریخ رأی:

سه شنبه 20 اسفند 1398

شماره دادنامه:

9809970906012064

هیأت تخصصی شوراهای اسلامی

* شماره پــرونـــده : هـ ع/9803345     شماره دادنامه : 9809970906012064                تاریخ : 20/12/98

* شـاکــی : آقای محمود محمدی به وکالت از فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش

* طرف شکایت :  شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد

*موضوع شکایت و خواسته: ابطال مصوبه شماره 6387 – 14/5/94 ضوابط و مقررات تبلیغات شهری

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* شاکی دادخواستی به طرفیت شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد به خواسته ابطال مصوبه شماره 6387 – 14/5/94 ضوابط و مقررات تبلیغات شهری به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد :

مصوبه شماره 6387/94/4/ش مورخ 14/05/94

جناب آقای مرتضوی - شهردار محترم مشهد مقدس

موضوع ضوابط و مقررات تبلیغات شهری

سلام علیکم - با احترام،‌نامه شماره 1979/7/3853 مورخ 29/4/1394 فرمانداری محترم شهرستان مشهد مقدس در خصوص مصوبه شماره 5135/94/4/ش مورخ 18/4/1394 با موضوع ضوابط و مقررات تبلیغات شهری در جلسه علنی مورخ 13/05/1394 شورای اسلامی شهر مشهد مقدس مطرح شد و به شرح زیر به تصویب رسید. بدیهی است این مصوبه جایگزین مصوبه شماره 5135/94/4/ش مورخ 18/4/1394 میباشد.

ماده واحده: به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده میشود در راستای وظایف قانونی محوله، ضوابط و مقررات تبلیغات محیطی را در چهارچوب مطالعات طرح جامع ساماندهی تبلیغات شهری به شرح بندها و تبصره های زیر اجرا نماید.

فصل اول: تعاریف

1- تابلوپیکره یا سازهای است که به نحوی از انحاء برای معرفی هر نوع کالا یا ارایه خدمات یا به منظور انتقال پیام مشخصی در محدوده و حریم شهر نصب و در معرض دید عموم قرار داده می شود؛ اعم از اینکه افقی، عمودی، مستقر بر روی بام یا نمای ساختمان، بدون پایه یا با پایه مستقل، متحرک، الکتریکی، نوشته بر روی پارچه، شیشه یا مانند اینها باشد.

3- تابلوی تجاریتابلوهایی است که دارای نماد (آرم)، نام و نشانهای از محصولات و کالاهای تجاری داخلی یا خارجی باشد.

4- تابلوی فرهنگی و ترافیکیتابلوهایی است که فقط دارای جنبه آموزش شهروندی و اطلاعرسانی باشد.

5- بیلبوردتابلوهایی با سطح تبلیغ بیش از 24 مترمربع که در فضاهای شهر نصب میشود.

6- تابلوی کوچک مقیاستابلوهایی شامل تابلوهای کنار دیوار و بردهای دیواری که دارای پیکره دایم و ابعاد کوچکتر از 24 مترمربع باشند.

7- استندتابلوهایی یک یا چند وجهی که سطح تبلیغ هر وجه آن حداکثر 3 مترمربع است.

8- تلویزیوننمایشگر الکترونیکی به کار رفته برای تبلیغات شهری در روز یا شب است که صدا در آن وجود ندارد و پیام در قالب تصویر و گرافیک القاء میشود.

9- تبلیغات ترسیمیکلیه تبلیغات ترسیمی و نوشتاری که بر بدنه وسایل نقلیه انجام میشود.

10- کمیته مکانیابیکمیتهای متشکل از نمایندگان حوزه شهرسازی، فرهنگی، خدمات شهری، اداری مالی و کارشناسان مرتبط است که با مسئولیت معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد تشکیل میشود.

11- ساختمانهای مسکونی خاصساختمانهایی است که برابر قانون، برخی از کاربران اجازه فعالیت در آن را دارند.

فصل دوم: ضوابط نصب تابلو

3- در ساختمانهای تجاری، اداری و مسکونی خاص دارای دو طبقه و بیشتر، نصب تابلو شناسایی کاربران علاوه بر رعایت مقررات اعلام شده باید به صورت منظم و با ابعاد برابر در سقف (طول تابلو 3 متر و عرض تابلو 1.5 متر) خواهد بود به نحوی که کلیه تابلوهای نصب شده در هر طبقه با ابعاد برابر و در ردیف های واحد قرار گیرند. ابعاد و نقشه نصب تابلو در این قبیل ساختمانها به پیشنهاد مدیر ساختمان یا مالک و مالکین در صورت مالکیت در کل ساختمان به تصویب کمیته مکانیابی خواهد رسید و کمیته مکانیابی نیز میتواند طرح تیپ برای نصب تابلو در ساختمانهای مذکور در ابعاد مختلف تهیه و پس از تصویب در اختیار مالکین یا مدیران ساختمان جهت اجرا قرار دهد. در هر حال نصب تابلو در این ساختمانها باید طبق مصوبه کمیته مکانیابی باشد.

4- مکان های مجاز استفاده از فضاهای تبلیغاتی (بیلبورد، تابلو، استند، تلویزیون و غیره) مطابق نظر کمیته مکانیابی تعیین می شود.

5- استفاده از سطوح شیشهای در تابلوها ممنوع است، مگر آنکه جنس آن از شیشههای نشکن بوده یا دارای شبکه محافظ داخلی باشد.

6- نورپردازی تابلوها بر اساس استانداردهای ملی و زیست محیطی و ترافیکی بوده و نباید به گونه ای باشد که موجب اختلال ترافیکی، آزردگی و ایجاد مزاحمت برای همسایگان و منازل همجوار شود.

تبصره: شهرداری مشهد مقدس موظف است به منظور جلوگیری از ایجاد آلودگی نوری، نظام نامه نورپردازی کلیه واحدهای صنفی و مسکونی را ظرف مدت دو ماه تهیه و به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید.

فصل سوم: ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی

1- با توجه به رایگان بودن تابلوهای شناسایی موضوع بندهای 1 و 2 فصل دوم، به منظور ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی (تابلوها و بیلبوردها، تلویزیون ها و غیره) شهرداری مشهد به عنوان متولی اصلی و سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری به عنوان کارگزار اجرایی برای اجرای مفاد این مصوبه تعیین تا نسبت به واگذاری امتیاز بهره برداری از فضای تبلیغی شهر اعم از عرصه و اعیان به صورت جزئی و کلی و برای مدت معین به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد صلاحیت و شرایط، در قبال دریافت عوارض اقدام نمایند.

2- سازمانها و شرکتهای وابسته موظفند برنامه ریزی، سیاستگذاری، واگذاری، بهره برداری و صدور مجوز، عقد قرارداد و کلیه امور مرتبط با فضاهای تبلیغاتی اختصاصی سازمان متبوع خود را به کارگزار اجرایی مورد اشاره در بند 1 فصل سوم واگذار کنند و از تاریخ ابلاغ مصوبه، مدیریت در حوزه تبلیغات در این سازمان ها و شرکت های شهرداری غیر از کارگزار اجرایی ممنوع است.

4- به منظور تشویق واحدهای صنفی در اجرای طرح ساماندهی تابلوهای صنوف و زیباسازی منظر شهری، به شهرداری مشهد مقدس اجازه داده می شود واحدهای صنفی که مطابق ضوابط طرح ساماندهی یا شرایط مصوبه و برابر برنامه زمانبندی مورد تأیید، اقدام نمایند را تا مدت یک سال از پرداخت بهای خدمات پسماند معاف نماید.

تبصره: شهرداری مشهد مقدس موظف است لایحه زیبا سازی تابلوهای مشاغل و صنوف (بطور نمونه) را حداکثر طی مدت 2 ماه به شورای اسلامی شهر مقدس ارائه نماید.

5- بجز پلهای عابر پیاده، قراردادهای مشارکتی مجموعه شهرداری مربوط به ایجاد تأسیسات و تجهیزات شهری که هزینه آن از طریق ایجاد فضای تبلیغات در شهر پیشبینی شده است ممنوع است. در خصوص قراردادهای قبلی، شهرداری مشهد مقدس (سازمان یاد شده) میتواند سهم مشارکت کننده را از درآمدهای حاصل از این مصوبه در سطح شهر برداشت نماید تا فضاهای تبلیغاتی موجود در تملک شهرداری قرار گیرد.

تبصره1: درآمد حاصل از تبلیغات پلهای عابر پیاده تنها برای احداث پلهای جدید، مکانیزاسیون پلهای موجود و هزینه نگهداری پلها توسط شهرداری هزینه میشود.

تبصره 2: شهرداری مشهد مقدس موظف است در پایان هر سال کلیه فضاهای تبلیغاتی که امکان واگذاری برای تبلیغات به بخش خصوصی برای سال آتی دارد را به سازمان میادین میوه و تره بار و ساماندهی مشاغل شهری معرفی نماید و این سازمان پس از عقد قرارداد با هریک از بخش های شهرداری و مجموعه های وابسته از طریق فراخوان نسبت به در اختیار قرار دادن آن فضاها به بخش خصوصی اقدام و 75% از درآمد حاصل را به آن بخش از شهرداری و مجموعه های وابسته بازگرداند و 25% باقی مانده از محل درآمد حاصل بعنوان هزینه های انجام این کار در اختیار سازمان میادین قرار گیرد.

6- عوارض فضاهای تبلیغاتی برای مدت یک سال عبارت از حاصل ضرب وسعت تابلو به متر مربع در ارزش معاملاتی املاک و K به شرح زیر می باشد:

 6-1- برای تابلو تبلیغات تجاری منصوب بر سر در واحدها، شناسایی کسب اماکن خدماتی، صنفی و غیره با مساحت بیش از حد مجاز، نمای ساختمان های در حال احداث یا کارگاه 7 بوده و برای تابلوی تجاری تبلیغاتی یا شناسایی کسب منصوب بر سر در واحدها با ارتفاع بیش از 6 متر از کف معبر، استندها، تابلوهای LED، تابلوهای منصوب بر بدنه مبلمان، تجهیزات شهری و ایستگاههای سیستم حمل و نقل، پمپهای سوخت 20 می باشد.

6-2- k برای تابلوهای تبلیغاتی بزرگ و کوچک مقیاس، پل ها، پشت بام ها، بخش فوقانی ایستگاهها و مبلمان و تجهیزات شهری و همچنین بدنه ساختمان ها 120 و برای تلویزیون و نمایشگرهای الکترونیکی در معبر و نمای ساختمان 170 می باشد.

تبصره 1: در خصوص نصب تابلو در مکانهای غیر مجاز تا زمان جمعآ وری توسط شهرداری، K معادل 170 خواهد بود.

تبصره 2: هر گونه استفاده از حروف غیر فارسی و اسامی غیر ملی در کلیه تابلوها، عوارض واحد مربوطه را دو برابر خواهد کرد همچنین تابلوهای تبلیغات برندهای خارجی میبایست عوارض 5 برابر پرداخت نمایند.

7- سازمان موضوع بند 1 فصل سوم ضمن نظارت فنی بر نصب و استانداردسازی آنها موظف است عواید وصول شده از موضوع بند 6 فصل سوم را پس از کسر 25% (شامل 20% بابت تامین هزینه های مستقیم اجرایی و 5% بابت حق مدیریت و جبران هزینه های بالا سری سازمان) به حساب شهرداری مشهد مقدس واریز نماید.

فصل چهارم: سایر

1-کلیه مجوزهایی که به واسطه این مصوبه صادر میگردد الزاماً میبایست در چارچوب طرح جامع نورپردازی و طرح جامع تبلیغات شهری بوده و در موارد خاص اختلافی و تفسیر آیین نامه مذکور به کمیته مکانیابی جهت اتخاذ تصمیم نهایی ارجاع گردد.

2- شهرداری مشهد مقدس حداکثر طی مدت 6 ماه لایحه جامع ضوابط و مقررات تبلیغات شهری را به شورای اسلامی شهر مشهد مقدس ارائه نماید.

3- کمیته ای متشکل از نماینده کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست، نماینده کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و زیارت، نماینده معاونت خدمات و محیط زیست شهری و نماینده معاونت فرهنگی و اجتماعی حداکثر طی مدت 3 ماه نسبت به تعیین اصل و میزان قدرالسهم زمانی و مکانی تابلوهای تبلیغاتی اقدام نمایند.

4- در راستای اجرای قانون عفاف و حجاب و رعایت قداست و معنویت شهر مشهد مقدس، شهرداری مشهد موظف است در قراردادهای واگذاری تابلوهای خویش به اشخاص حقیقی و حقوقی، رعایت مفاد قانون عفاف و حجاب را ضمن عقد، شرط نموده و موظف به رعایت مقررات و ضوابط بالا دستی میباشد.

بدیهی است این مصوبه با رعایت قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور لازم الاجراست.

محسن انتظاری هروی-رییس شورای اسلامی شهر مشهد

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت : 

آقای محمود محمدی به وکالت از فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش اعلام می دارد که تابلوهای منصوب بر سر درب اماکن تجاری و اداری علی القاعده مبین معرفی محل استقرار و فعالیت اماکن مذکور است و الزاماً متضمن تبلیغاتی در زمینه ارائه خدمات مربوط نیست و اصولاً شهرداری در خصوص مورد ارائه کننده خدماتی نیست تا به دریافت بهای آن محق باشد. در ضمن آراء متعدد از جمله 407-406 مورخ 3/6/87 ، 241-7/6/90 ، 362-21/5/92 ، 710-23/1/94 ، 771-18/1/91 ، 30-15/1/96 و رأی شماره 277-4/2/97 مصوبه مشابه تعدادی از شوراهای اسلامی شهرهای مختلف را ابطال کرده است. بنابراین تصویب مصوبه مورد شکایت خارج از حدود اختیارات شورای اسلامی شهر مشهد می باشد و تقاضای ابطال آن را دارم.

* در پاسخ به شکایت مذکور ، شهرداری مشهد و شورای اسلامی شهر مشهد طی لوایح جداگانه مصوبه مورد شکایت اعلام می دارند که :

1- قسمت هایی از مصوبه مذکور طی دادنامه شماره 19-19/2/96 هیأت تخصصی عمران ، شهرسازی و اسناد دیوان عدالت اداری رسیدگی و منجر به رد شکایت شده است.

2- طبق بند 25 ماده 71 قانون تشکیلات ، وظایف شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحات بعدی از اختیارات شوراها می باشد.

هیأت تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری با حضور اعضاء تشکیل ، پس از ملاحظه پرونده و اسناد و مدارک موجود در آن و بعد از قرائت گزارش عضو ممیز و بـررسی و انجام مشاوره به اتفاق آراء اعضاء حاضر در جلسه بـه شرح ذیل مبادرت به صدور رأی می نماید.

*رأی هیات تخصصی شوراهای اسلامی :

طبق بند 16 ماده 80 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود از جمله وظایف و مسئولیت های شورای اسلامی شهرهاست و در تبصره یک ماده «50» قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 1387 ، وضع عوارض محلی جدید رعایت مقررات مربوطه تجویز شده است و همچنین طبق بند 9 ماده 80 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحیه های بعدی تصویب آیین نامه های پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها با رعایت دستورالعمل های وزارت کشور و همچنین تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای اطلاع عموم بر اساس بند 25 ماده مذکور از جمله وظایف و مسئولیتهای شورای اسلامی شهرهاست و طبق بند (ب) رأی شماره 551-20/8/1392 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری وضع عوارض برای تابلوهای تبلیغاتی مغایر قانون و خارج از حدود اختیار تشخیص نگردیده است. (قسمت هایی از مصوبه مورد شکایت طی دادنامه 19-19/2/96 هیأت تخصصی عمران ، شهرسازی و اسناد و دادنامه 409 – 14/12/97 هیأت تخصصی شوراهای اسلامی رسیدگی شده است) بنابراین مصوبه شماره 6387 – 14/5/94 مصوب شورای اسلامی شهر مشهد تحت عنوان ضوابط و مقررات تبلیغات شهری مغایر قانون و خارج از حدود اختیار نبوده و به استناد مواد 12 و 84  قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی بـه رد شکایت صادر می شود. این رأی ظرف بیست روز از تاریخ صدور از سوی رئیس محترم دیوان یا ده نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است./ت

 

جواد جباری

رئیس هیأت تخصصی شوراهای اسلامی

 دیوان عدالت اداری