اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ *** مقام معظم رهبری : اوّلین آمر به‌ معروف هم خود ذات مقدّس پروردگار است که میفرماید: اِنَّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ وَ ایتآئِ ذِی‌القُربی وَ یَنهی عَنِ الفَحشآءِ وَ المُنکَرِ وَ البَغی.

آرای هیأت تخصصی

نسخه چاپی
کلاسه پرونده:

هـ ع/97/2022   

موضوع:

ابطال بند 29 مصوبات شورای اسلامی شهر تبریز از سال 89 تا 92

تاریخ رأی:

سه شنبه 26 شهريور 1398

شماره دادنامه:

9809970906010305             

هیأت تخصصی شوراهای اسلامی

* شماره پــرونـــده : هـ ع/97/2022           شماره دادنامه: 9809970906010305             تاریخ: 25/6/98

* شـاکــی : شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل

* طرف شکایت : شورای اسلامی شهر تبریز

* مـوضـوع  شکایت و خـواستـه: ابطال بند 29 مصوبات شورای اسلامی شهر تبریز از سال 89 تا 92

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* شاکی دادخواستی به طرفیت شورای اسلامی فوق به خواسته ابطال بند 29 مصوبات مذکور به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد :

تعرفه عوارض محلی سال 1389

ماده 29 : عوارض بر تأسیسات مخابراتی و ارتباطی

الف : عوارض بر دکل ها

در اجرای تبصره یک ذیل ماده پنجاه قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 17/2/1387 مجلس شورای اسلامی ، شهرداری تبریز موظف است از ابتدای سال 1389 از کلیه بهره برداران اعم از حقوقی و حقیقی ( سازمان ها و کلیه دستگاه های اجرائی مندرج در ماده پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 مجلس شورای اسلامی ) که مبادرت به نصب و بهره برداری از انواع تجهیزات مخابراتی و ارتباطی اعم از دکل آنتن BTS و تکرار کننده و ... در محدوده شهر تبریز و حریم آن می نمایند به شرح ذیل به عنوان عوارض پایدار به صورت ماهیانه و بر اساس رابطه ( فرمول ) ذیل محاسبه و دریافت و به حساب درآمدی شهرداری تبریز واریز نماید تا به منظور مدیریت و ساماندهی با الزامات شهری ، زیباسازی ، زیست محیطی و کاهش آلودگی های بصری در جهت ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان تبریزی هزینه شود.

روش محاسبه / فرمول                                                           T = k * p * ( Hm + Hb) / d

تعاریف : حروف اختصاری مندرج در روش محاسبه فوق الذکر به شرح زیر می باشد.

T = عوارض ماهانه به ریال

K = ضریب کاربری :

2 برای کاربریهای مسکونی / آموزشی / بهداشتی

5/1 برای کاربریهای اداری / تجاری / صنعتی

1 برای کاربریهای فضای سبز

Hb = ارتفاع ساختمان

Hm = ارتفاع دکل

D = عرض معبر

P = قیمت منطقه ای / آخرین ارزش معاملاتی همان سال

دکل : عبارت است از انواع سازه های فلزی و غیره فلزی که بر روی پشت بامها و یا فضاهای شهری به صورت مهاری و یا غیر مهاری خود ایستا نصب شده و بر روی آنها انواع آنتن نصب می شود.

تبصره 1 : میزان عوارض مذکور (T) حداقل سیصد هزار (300000) ریال و حداکثر چهار میلیون (4000000) ریال محاسبه و وصول خواهد شد.

تبصره 2 : برای نصب هر دکل در صورت عدم رعایت منظر شهری معادل 25% مازاد بر مبلغ T محاسبه و وصول خواهد شد.

ب : عوارض بر آنتن ها

1 : مبلغ عوارض ماهانه هر آنتن ( رادیویی ، ماکروویو ، موبایل ، دیتا و ... ) نصب شده بر روی هر دکل :

الف : برای آنتن های میله ای و سکتور موبایل تا طول یک متر و آنتن های یاگی مشبک و صفحه ای تا قطر 5/1 متر 2 درصد مبلغ T تعیین می شود.

ب : بیشتر از مقیاس مندرج در بند الف 4% مبلغ T تعیین می شود.

ج : برای سایر اشیاء و کاربریهای غیر مخابراتی 1% مبلغ T تعیین می شود. (به غیر از دوربین های هواشناسی و کنترل ترافیک)

2- برای نصب آنتن های پیکو سلولی بر روی هر دکل وجود 50% عوارض T تعیین می شود.

ج : ساماندهی

با توجه به آثار بهداشتی ، زیست محیطی و فنی نصب انواع دکل ها و آنتن ها در حریم شهر و جلوگیری از نابسامانی موضوع و تعریف ضوابط مربوطه شهرداری تبریز ( حوزه معاونین شهرسازی و معماری – خدمات شهری و اجرائی – فرهنگی و امور اجتماعی و زیباسازی شهر و نماینده سازمان آمار فناوری ) موظف است تا 15 فروردین 89 نسبت به تهیه و ارائه لایحه ساماندهی دکل ها ، آنتن ها و تأسیسات مخابراتی و ارتباطی با رعایت موازین فوق الذکر اقدام و جهت بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر تبریز ارائه نمایند.

تبصره : صدور مجوز نصب دکل های موضوع این ماده با هماهنگی سازمان علوم پزشکی و شهرداری خواهد بود.

تعرفه عوارض محلی سال 1390

ماده 29 : عوارض بر تأسیسات مخابراتی و ارتباطی

الف : عوارض بر دکل ها

در اجرای تبصره یک ذیل ماده پنجاه قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب 17/2/1387 مجلس شورای اسلامی ، شهرداری تبریز موظف است از ابتدای سال 1389 از کلیه بهره برداران اعم از حقوقی و حقیقی ( سازمان ها و کلیه دستگاه های اجرائی منـدرج در ماده پنجم قانون مـدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 مجلـس شورای اسلامی ) که مبادرت به نصب و بهره برداری از انواع تجهیزات مخابراتی و ارتباطی اعم از دکل آنتن BTS و تکرار کننده و ... در محدوده شهر تبریز و حریم آن می نمایند به شرح ذیل به عنوان عوارض پایدار به صورت ماهیانه و بر اساس رابطه ( فرمول ) ذیل محاسبه و دریافت و به حساب درآمدی شهرداری تبریز واریز نماید تا به منظور مدیریت و ساماندهی با الزامات شهری ، زیباسازی ، زیست محیطی و کاهش آلودگی های بصری در جهت ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان تبریزی هزینه شود.

روش محاسبه / فرمول                                                           T = k * p * ( Hm + Hb) / d

تعاریف : حروف اختصاری مندرج در روش محاسبه فوق الذکر به شرح زیر می باشد.

T = عوارض ماهانه به ریال

K = ضریب کاربری :

2 برای کاربریهای مسکونی / آموزشی / بهداشتی

5/1 برای کاربریهای اداری / تجاری / صنعتی

1 برای کاربریهای فضای سبز

Hb = ارتفاع ساختمان

Hm = ارتفاع دکل

D = عرض معبر

P = قیمت منطقه ای / آخرین ارزش معاملاتی همان سال

دکل : عبارت است از انواع سازه های فلزی و غیره فلزی که بر روی پشت بامها و یا فضاهای شهری به صورت مهاری و یا غیر مهاری خود ایستا نصب شده و بر روی آنها انواع آنتن نصب می شود.

تبصره 1 : میزان عوارض مذکور (T) حداقل سیصد هزار (300000) ریال و حداکثر چهار میلیون (4000000) ریال محاسبه و وصول خواهد شد.

تبصره 2 : برای نصب هر دکل در صورت عدم رعایت منظر شهری معادل 25% مازاد بر مبلغ T محاسبه و وصول خواهد شد.

ب : عوارض بر آنتن ها

1 : مبلغ عوارض ماهانه هر آنتن ( رادیویی ، ماکروویو ، موبایل ، دیتا و ... ) نصب شده بر روی هر دکل :

الف : برای آنتن های میله ای و سکتور موبایل تا طول یک متر و آنتن های یاگی مشبک و صفحه ای تا قطر 5/1 متر 2 درصد مبلغ T تعیین می شود.

ب : بیشتر از مقیاس مندرج در بند الف 4% مبلغ T تعیین می شود.

ج : برای سایر اشیاء و کاربریهای غیر مخابراتی 1% مبلغ T تعیین می شود. (به غیر از دوربین های هواشناسی و کنترل ترافیک)

2- برای نصب آنتن های پیکو سلولی بر روی هر دکل وجود 50% عوارض T تعیین می شود.

ج : ساماندهی

با توجه به آثار بهداشتی ، زیست محیطی و فنی نصب انواع دکل ها و آنتن ها در حریم شهر و جلوگیری از نابسامانی موضوع  و تعریف ضوابط مربوطه شهرداری تبریز ( حوزه معاونین شهرسازی و معماری – خدمات شهری و اجرائی – فرهنگی و امور اجتماعی و زیباسازی شهر و نماینده سازمان آمار فناوری ) موظف است تا 15 فروردین 89 نسبت به تهیه و ارائه لایحه ساماندهی دکل ها ، آنتن ها و تأسیسات مخابراتی و ارتباطی با رعایت موازین فوق الذکر اقدام و جهت بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر تبریز ارائه نمایند.

تبصره : صدور مجوز نصب دکل های موضوع این ماده با هماهنگی سازمان علوم پزشکی و شهرداری خواهد بود.

تعرفه عوارض محلی سال 1391

ماده 29 : عوارض بر تأسیسات مخابراتی و ارتباطی

1 : عوارض بر دکل ها

از کلیه بهره برداران اعم از حقوقی و حقیقی ، سازمان ها و کلیه دستگاه های اجرائی مندرج در ماده پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 مجلس شورای اسلامی که مبادرت به نصب و بهره برداری از انواع تجهیزات مخابراتی و ارتباطی اعم از دکل آنتن BTS و تکرار کننده و موارد مشابه در محدوده شهر تبریز و حریم آن می نمایند به شرح ذیل به عنوان عوارض پایدار به صورت ماهیانه و بر اساس رابطه ذیل پرداخت نمایند تا به منظور مدیریت و ساماندهی با الزامات شهری ، زیباسازی ، زیست محیطی و کاهش آلودگی های بصری در جهت ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان تبریزی هزینه شود. روش محاسبه عبارت است از :

T = s × p ×[   +   ] ÷ d

T = عوارض ماهانه به ریال

s = ضریب کاربری

ضریب کاربری 2 برای کاربریهای مسکونی ، آموزشی و بهداشتی

ضریب کاربری 5/1 برای کاربریهای اداری ، تجاری ، صنعتی ، ورزشی ، نظامی و انتظامی

ضریب کاربری یک برای کاربریهای فضای سبز ، معابر و گورستان ها

Hb = ارتفاع ساختمان به متر

Hm = ارتفاع دکل به متر

D = عرض معبر به متر

P = آخرین ارزش معاملاتی اراضی روز

دکل : عبارت است از انواع سازه های فلزی و غیره فلزی که بر روی پشت بامها و یا فضاهای شهری به صورت مهاری و یا غیر مهاری خود ایستا نصب شده و بر روی آنها انواع آنتن نصب می شود.

1-1 : میزان عوارض مذکور (T) حداقل پانصـد هزار ریال (500000) ریال و حـداکثر پنج میلیون (5000000) ریال می باشد.

1-2- برای نصب هر دکل در صورت عدم رعایت منظر شهری معادل 30 درصد مازاد بر مبلغ T عوارض تعلق می گیرد.

2 : عوارض بر آنتن ها

2-1 : مبلغ عوارض ماهانه هر آنتن ( رادیویی ، ماکروویو ، موبایل ، دیتا و غیره ) نصب شده بر روی هر دکل :

2-1-1 : برای آنتن های میله ای و سکتور موبایل تا طول یک متر و آنتن های یاگی مشبک و صفحه ای تا قطر 5/1 متر 2 درصد مبلغ T تعیین می شود.

2-1-2 : بیشتر از مقیاس مندرج در بند 2-1-1 به میزان 4 درصد مبلغ T تعیین می شود.

2-1-3 : برای سایر اشیاء و کاربریهای غیر مخابراتی و همچنین در صورت تبلیغاتی بودن به غیر از دوربین های هواشناسی و کنترل ترافیک یک درصد مبلغ T تعیین می شود.

4-1-4 : عوارض تجهیزات نصب شده در صورتی که از حداکثر سطح و حجم مجاز قابل نصب در دکل بیشتر نباشد دو برابر T تعیین می شود.

2- برای نصب آنتن های پیکو سلولی بر روی هر دکل وجود 50 درصد عوارض T تعیین می شود.

3 : ساماندهی

با توجه به آثار بهداشتی ، زیست محیطی و فنی نصب انواع دکل ها و آنتن ها در محدوده و حریم شهر و جلوگیری از نابسامانی موضوع  و تعریف ضوابط مربوطه ، کلیه بهره برداران موظف می باشند به هنگام نصب هرگونه تجهیزات فوق الاشاره آئین نامه اجرایی زیر را دقیقاً رعایت نمایند :

3-1- الزامات عمومی و شهرسازی :

3-1-1- کلیه بهره برداران و اپراتورهای مخابراتی و ارتباطی باید برای نصب هر نوع دکل و آنتن از سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری تبریز مجوز اخذ نمایند.

3-1-2- نصب دکل و آنتن در تقاطع ها و محل هایی که نیاز به اصلاح هندسی و یا تعریض معابر دارند ممنوع است.

3-1-3- در صورت ضرورت و عدم وجود فضای باز مناسب شهری برای نصب دکل ، ساختمان های تجاری و اداری اولویت دارند.

3-1-4- برای نصب آنتن بلندترین ساختمان در آن محیط با مد نظر قراردادن طراحی شبکه دارای اولویت می باشد و الزاماً در حیاط شخصی منازل و پیاده روها و پشت بام های فرسوده ممنوع است.

3-1-5- صدور مجوز در کاربری های تأسیسات و تجهیزات شهری برابر ضوابط طرح تفصیلی با اخذ عوارض مربوطه بلامانع است.

3-1-6- جانمایی و استقرار در منظر دید بناهای با هویت ، تاریخی و ارزشمند سطح شهر ممنوع است.

3-2- الزامات فنی

3-2-1- استاندارد بودن آنتن ها از نظر توان سازه ای در مواقع حساس و خطر به ویژه زلزله و وزش بادهای شدید

3-2-2- از آنجائیکه دکل ، آنتن و تجهیزات نصب شده احتمال برخـورد صاعقه با ساختمان و فضای محـل نصب را افزایش می دهد لذا سیستم برق گیر باید از نوع استاندارد پیش بینی و هدایت کابل های حامل جریان صاعقه از مسیرهای مطمئن و امن صورت گیرد.

3-3- الزامات منظر شهری

3-3-1- در راستای جلوگیری از آلودگی بصری و زیباسازی محیط ، هماهنگی با سایر عناصر مبلمان شهری ضروری است.

3-3-2- ارائه طرح سه بعدی و طرح منظر مناسب و یکپارچه دکل و تجهیزات مخابراتی و ارتباطی توسط اپراتورها و کاربران قبل از نصب و تائید آن توسط مدیریت زیبا سازی الزامی است. ( لازم به یادآوری است که بلافاصله پس از اعلام سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تبریز حداکثر تا دو هفته طرح را به سازمان ارائه نموده و در غیر این صورت سازمان رأساً نسبت به صدور مجوز اقدام خواهد نمود. )

3-3-3- تناسب میان ابعاد و حجم آنتن در محیط پیرامونی باید لحاظ شود.

3-3-4- استفاده از رنگ های خنثی برای سازه و تجهیزات مربوطه الزامی است.

3-3-5- کابل ها و سیم های مربوطه از نمای عمومی حذف و زیباسازی اجرای آن با در نظر گرفتن نحوه استقرار آنتن و ملحقات مربوطه ضروری می باشد.

3-4- الزامات زیست محیطی :

3-4-1- مکان یابی دکل ها حتی الامکان باید در محل های کم تراکم شهر ، دارای حریم سبز ، دور از بیمارستان ها ، مراکز پزشکی ، مراکز آموزشی و امکان مسکونی انجام گیرد.

3-4-2- نصب حفاظ های ایمنی اطراف دکل و علائم هشدار دهنده اعم از خطر برق گرفتگی و غیره و درج تابلوی مشخصات شامل نام شرکت و شماره تلفن ، توسطه بهره برداران ضروری است.

3-4-3- ضوابط و مقررات سایر سازمان ها و ارگان های مربوطه تکمیل کننده این ضوابط خواهد بود.

تعرفه عوارض محلی سال 1392

ماده 29 : عوارض بر تأسیسات مخابراتی و ارتباطی

1 : عوارض بر دکل ها

از کلیه بهره برداران اعم از حقوقی و حقیقی ، سازمان ها و کلیه دستگاه های اجرائی مندرج در ماده پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 مجلس شورای اسلامی که مبادرت به نصب و بهره برداری از انواع تجهیزات مخابراتی و ارتباطی اعم از دکل آنتن BTS و تکرار کننده و موارد مشابه در محدوده شهر تبریز و حریم آن می نمایند به شرح ذیل به عنوان عوارض پایدار به صورت ماهانه و بر اساس رابطه ذیل پرداخت نمایند تا به منظور مدیریت و ساماندهی با الزامات شهری ، زیباسازی ، زیست محیطی و کاهش آلودگی های بصری در جهت ارتقاء کیفیت زندگی شهروندان هزینه شود. روش محاسبه عبارت است از :

T = s × p ×[   +   ] ÷ d

T = عوارض ماهانه به ریال

s = ضریب کاربری

ضریب کاربری 2 برای کاربری های مسکونی ، آموزشی و بهداشتی

ضریب کاربری 5/1 برای کاربری های اداری ، تجاری ، صنعتی ، ورزشی ، نظامی و انتظامی

ضریب کاربری یک برای کاربری های فضای سبز ، معابر و گورستان ها

Hb = ارتفاع ساختمان به متر

Hm = ارتفاع دکل به متر

D = عرض معبر به متر

P = آخرین ارزش معاملاتی اراضی روز

دکل : عبارت است از انواع سازه های فلزی و غیره فلزی که بر روی پشت بام ها و یا فضاهای شهری به صورت مهاری و یا غیر مهاری خود ایستا نصب شده و بر روی آن ها انواع آنتن نصب می شود.

1-1 : میزان عوارض مذکور (T) حداقل پانصد هـزار ریال (500000) ریال و حداکثر پنج مـیلیون (5000000) ریال می باشد.

1-2- برای نصب هر دکل در صورت عدم رعایت منظر شهری معادل 30 درصد مازاد بر مبلغ T عوارض تعلق می گیرد.

2 : عوارض بر آنتن ها

2-1 : مبلغ عوارض ماهانه هر آنتن ( رادیویی ، ماکروویو ، موبایل ، دیتا و غیره ) نصب شده بر روی هر دکل :

2-1-1 : برای آنتن های میله ای و سکتور موبایل تا طول یک متر و آنتن های یاگی مشبک و صفحه ای تا قطر 5/1 متر 2 درصد مبلغ T تعیین می شود.

2-1-2 : بیشتر از مقیاس مندرج در بند 2-1-1 به میزان 4 درصد مبلغ T تعیین می شود.

2-1-3 : برای سایر اشیاء و کاربری های غیر مخابراتی و همچنین در صورت تبلیغاتی بودن به غیر از دوربین های هواشناسی و کنترل ترافیک یک درصد مبلغ T تعیین می شود.

4-1-4 : عوارض تجهیزات نصب شده در صورتی که از حداکثر سطح و حجم مجاز قابل نصب در دکل بیشتر نباشد دو برابر T تعیین می شود.

2- برای نصب آنتن های پیکو سلولی بر روی هر دکل وجود 50 درصد عوارض T تعیین می شود.

3 : ساماندهی

با توجه به آثار بهداشتی ، زیست محیطی و فنی نصب انواع دکل ها و آنتن ها در محدوده و حریم شهر و جلوگیری از نابسامانی موضوع و تعریف ضوابط مربوطه ، کلیه بهره برداران موظف می باشند به هنگام نصب هرگونه تجهیزات فوق الاشاره آئین نامه اجرایی زیر را دقیقاً رعایت نمایند :

3-1- الزامات عمومی و شهرسازی

3-1-1- کلیه بهره برداران و اپراتورهای مخابراتی و ارتباطی باید برای نصب هر نوع دکل و آنتن از سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری تبریز مجوز اخذ نمایند.

3-1-2- نصب دکل و آنتن در تقاطع ها و محل هایی که نیاز به اصلاح هندسی و یا تعریض معابر دارند ممنوع است.

3-1-3- در صورت ضرورت و عدم وجود فضای باز مناسب شهری برای نصب دکل ، ساختمان های تجاری و اداری اولویت دارند.

3-1-4- برای نصب آنتن بلندترین ساختمان در آن محیط با مد نظر قراردادن طراحی شبکه دارای اولویت می باشد و الزاماً در حیاط شخصی منازل و پیاده روها و پشت بام های فرسوده ممنوع است.

3-1-5- صدور مجوز در کاربری های تأسیسات و تجهیزات شهری برابر ضوابط طرح تفصیلی با اخذ عوارض مربوطه بلامانع است.

3-1-6- جانمایی و استقرار در منظر دید بناهای با هویت ، تاریخی و ارزشمند سطح شهر ممنوع است.

3-2- الزامات فنی

3-2-1- استاندارد بودن آنتن ها از نظر توان سازه ای در مواقع حساس و خطر به ویژه زلزله و وزش بادهای شدید

3-2-2- از آنجائیکه دکل ، آنتن و تجهـیزات نصب شده احتمال برخـورد صاعقه با ساختمان و فضای محل نصب را افزایش می دهد لذا سیستم برق گیر باید از نوع استاندارد پیش بینی و هدایت کابل های حامل جریان صاعقه از مسیرهای مطمئن و امن صورت گیرد.

3-3- الزامات منظر شهری

3-3-1- در راستای جلوگیری از آلودگی بصری و زیباسازی محیط ، هماهنگی با سایر عناصر مبلمان شهری ضروری است.

3-3-2- ارائه طرح سه بعدی و طرح منظر مناسب و یکپارچه دکل و تجهیزات مخابراتی و ارتباطی توسط اپراتورها و کاربران قبل از نصب و تائید آن توسط مدیریت زیبا سازی الزامی است. ( لازم به یادآوری است که بلافاصله پس از اعلام سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تبریز حداکثر تا دو هفته طرح را به سازمان ارائه نموده و در غیر این صورت سازمان رأساً نسبت به صدور مجوز اقدام خواهد نمود. )

3-3-3- تناسب میان ابعاد و حجم آنتن در محیط پیرامونی باید لحاظ شود.

3-3-4- استفاده از رنگ های خنثی برای سازه و تجهیزات مربوطه الزامی است.

3-3-5- کابل ها و سیم های مربوطه از نمای عمومی حذف و زیباسازی اجرای آن با در نظر گرفتن نحوه استقرار آنتن و ملحقات مربوطه ضروری می باشد.

3-4- الزامات زیست محیطی :

3-4-1- مکان یابی دکل ها حتی الامکان باید در محل های کم تراکم شهر ، دارای حریم سبز ، دور از بیمارستان ها ، مراکز پزشکی ، مراکز آموزشی و امکان مسکونی انجام گیرد.

3-4-2- نصب حفاظ های ایمنی اطراف دکل و علائم هشدار دهنده اعم از خطر برق گرفتگی و غیره و درج تابلوی مشخصات شامل نام شرکت و شماره تلفن ، توسطه بهره برداران ضروری است.

3-4-3- ضوابط و مقررات سایر سازمان ها و ارگان های مربوطه تکمیل کننده این ضوابط خواهد بود.

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت :

ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده با اصلاحات بعدی ( نرخ مالیات بر ارزش افزوده ) ماده 38 همان قانون

آراء شماره 1796 الی 1805 مورخ 29/10/93 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبات شوراهای اسلامی شهرهای شیراز ، کرج ، کرمانشاه ، اهواز ، آبادان ، مشهد ، اراک و ... در خصوص ابطال عوارض برای دکل های مخابراتی

آراء شماره 210 مورخ 18/3/95 و 321 مورخ 13/4/96 هیأت مذکور در رابطه با ابطال مصوبات شهر کرد و فلاورجان

دادنامه شماره 323 مورخ 13/4/96 هیأت موصوف در مورد شکایت سازمان بازرسی کل کشور و ابطال مصوبه 687/4/92 مورخ 13/11/92 در مورد اخذ عوارض و بهاء خدمات از بانک های دولتی و خصوصی و صندوق های قرض الحسنه – عوارض حق النظاره – عوارض دکل و تجهیزات مخابراتی -  عوارض حذف پارکینگ و ... مصوبه شورای اسلامی شهر صدرا ( شعبه 7 بدوی طی شماره 1801 مورخ 7/6/97 در این رابطه دستور موقت صادر نموده است. )

* در پاسخ به شکایت مذکور ، رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز به موجب لایحه شماره 4237-5/ش/ت مورخ 29/8/1397 به طور خلاصه توضیح داده است که :

عوارض مزبور از سال 93 به بعد در متابعت از رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و به لحاظ تسری آن به سال های 93 به بعد به موجب رأی کمیسیون ماده 77 قانون شهرداریها به شماره 49/123 مورخ 16/5/96 غیر قابل مطالبه اعلام شده و در تعرفه عوارض محلی مصوب سال 96 شورا به کلی اخذ عوارض نصب دکل و آنتن و تجهیزات مخابراتی از صاحبان تجهیزات مذکور حذف شده است.

خواسته شاکی به نوعی اعتراض به رأی اصلاحی شماره فوق الذکر کمیسیون ماده 77 قانون شهرداری ها است که اخذ عوارض نصب دکل و ... مربوط به سالهای 89 تا 92 مورد تأیید قرار گرفته است و لذا قابلیت طرح در هیأت عمومی را ندارد.

* در خصوص ادعای مغایرت مصوبه با شرع ، قائم مقام دبیر شورای نگهبان به موجب نامه شماره ................... اعلام کرده است که :

( اعلام مغایرت با موازین شرعی مطرح نشده است. )

هیأت تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری با حضور اعضاء تشکیل ، پس از ملاحظه پرونده و اسناد و مدارک موجود در آن و بعد از قرائت گزارش عضو ممیز و بـررسی و انجام مشاوره با آراء بیش از سه چهارم اعضاء حاضر در جلسه بـه شرح ذیل مبادرت به صدور رأی می نماید.

*رأی هیات تخصصی شوراهای اسلامی :

به موجب بند 16 ماده 80 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب سال 1375 با اصلاحات بعدی ، تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاستهای عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود و نیز بند 26 ماده مذکور ، تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمانهای وابسته به آن با رعایت آیین نامه های مالی و معاملاتی شهرداریها با رعایت مقررات مربوط از جمله وظایف و مسئولیتهای شورای اسلامی شهرها است و مطابق تبصره یک ماده «50» قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 ، شوراهای اسلامی شهر و بخش جهت وضع هر یک از عوارض محلی جدید که تکلیف آن ها در این قانون مشخص نشده باشد ، تجویز شده است. از سوی دیگر در آراء متعدد هیأت عمومی از جمله رأی شماره 1213 – 24/11/1396 مصوبات شوراهای اسلامی در وضع عوارض برای دکل ، آنتن و تأسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهر مغایر قانون یا خارج از حدود اختیارات تشخیص نگردیده است. بنابراین ماده 29 از تعرفه عوارض محلی شهرداری تبریز برای سال های 1389 الی 1392 تحت عنوان عوارض بر تأسیسات مخابراتی و ارتباطی مصوب شورای اسلامی شهر تبریز مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات قانونی نبوده و به اسـتناد مواد 12 و 84  قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی بـه رد شکایت صادر می شود. این رأی ظرف بیست روز از تاریخ صدور از سوی رئیس محترم دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است./ت

محمد حسن پیرزاده

نائب رئیس هیأت تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری


دربـاره مـا

در اصل يكصد و هفتاد و سوم قانون اساسي آمده است: «به ‌منظور رسيدگي به شكايات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورين يا واحدها يا آئين‌نامه‌هاي دولتي و احقاق حقوق آنها، ديواني به نام ديوان عدالت اداري زير نظر رئيس قوه قضائيه تأسيس مي­گردد.