اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ *** مقام معظم رهبری : اوّلین آمر به‌ معروف هم خود ذات مقدّس پروردگار است که میفرماید: اِنَّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ وَ ایتآئِ ذِی‌القُربی وَ یَنهی عَنِ الفَحشآءِ وَ المُنکَرِ وَ البَغی.

آرای هیأت تخصصی

نسخه چاپی
کلاسه پرونده:

هـ ع/97/378      

موضوع:

ابطال تعرفه شماره 2-23 مصوبه شماره 202 – 14/10/95 شورای اسلامی شهر صدرا

تاریخ رأی:

دوشنبه 28 مرداد 1398

شماره دادنامه:

9809970906010246            

هیأت تخصصی شوراهای اسلامی

 

* شماره پــرونـــده : هـ ع/97/378             شماره دادنامه: 9809970906010246             تاریخ: 28/5/98

* شـاکــی : سازمان بازرسی کل کشور

* طرف شکایت : شورای اسلامی شهر صدرا

* مـوضـوع  شکایت و خـواستـه: ابطال تعرفه شماره 2-23 مصوبه شماره 202 14/10/95 شورای اسلامی شهر صدرا

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* شاکی دادخواستی به طرفیت شورای اسلامی شهر صدرا به خواسته ابطال تعرفه شماره 2-23 مصوبه شماره 202 14/10/95 شورای اسلامی شهر صدرا به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد :

تعرفه شماره (2-23) عوارض ارزش افزوده ناشی از درخواست تغییر کاربری ( اراضی و ساختمان )

ردیف

نوع عوارض

مصوب سال 96

(به ازاء هر متر مربع)

منشاء قانونی

توضیحات

1

ارزش افزوده حاصل از تبدیل کاربری و ضابطه های مختلف ؛ چنانچه موضوع از طریق مراجع ذیصلاح ( اصلاح و بازنگری طرح تفصیلی ، کمیسیون ماده 5 ، شورای عالی معماری و شهرسازی و ... ) مورد موافقت قرار گرفته باشد.

3% ارزش افزوده مطابق نظر کارشناس رسمی دادگستری محاسبه و اخذ می گردد.

بند 16 ماده 71 قانون شوراها

و تبصره 1 ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده

تبصره (1) : اگر مالکین محترم قبل از دریافت مجوزهای مربوطه اقدام به تبدیل کاربری یا تغییر ضابطه نمایند موضوع از طرف شهرداری به کمیسیون ماده 100 ارجاع خواهد شد که در صورت صدور رأی ابقاء بنا چنانچه موضوع تبدیل کاربری صورت گرفته جزء موارد ذکر شده در تعرفه شماره 2-25 نباشد ، عوارض مطابق این تعرفه (2-23) محاسبه و اخذ خواهد شد.

تبصره (2) : کلیه کسانی که قبل از ساخت ، جهت تبدیل کاربری یا تغییر ضابطه اقدام به اخذ مجوز مربوطه از مراجع ذیصلاح می نمایند صرفاً مشمول عوارض مشخص شده در این تعرفه می شوند و عوارض مازاد تراکم یا تبدیل کاربری اخذ نخواهد شد.

 

 

 

 

 

 

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت :

با عنایت به اینکه به موجب ماده 80 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران مصوب 1375 به شوراها فقط اجازه رفع عوارض بر ارائه خدمات شهرداری ها اعطاء شده و در خصوص اخذ عوارض ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری شوراها فاقد هرگونه صلاحیت در این خصوص می باشند و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز در موارد مشابه به موجب رأی شماره 247 مورخ 3/5/91 حکم به ابطال این نوع مصوبات صادر نموده تقاضای ابطال مصوبه مورد شکایت مورد استدعاست.

* در پاسخ به شکایت مذکور ، رئیس شورای اسلامی شهر صدرا به موجب لایحه شماره 118/5/98 مورخ 19/1/138 به طور خلاصه توضیح داده است که :

مصوبه مورد شکایت در راستای بند 16 ماده 80 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 و تبصره 1 ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده تصویب شده و هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نیز در موارد مشابه به موجب رأی شماره 1308 مورخ 9/5/97 – 1237 الی 1240 مورخ 19/4/97 حکم به عدم ابطال اخذ عوارض ناشی از ارزش افزوده ناشی از تغییر کاربری بعد از تصویب کمیسیون ماده 5 قانون شورای عالی شهرسازی و معماری صادر نموده تقاضای رد شکایت مورد استدعاست. /ت

هیأت تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری با حضور اعضاء تشکیل ، پس از ملاحظه پرونده و اسناد و مدارک موجود در آن و بعد از قرائت گزارش عضو ممیز و بـررسی و انجام مشاوره به اتفاق آراء اعضاء حاضر در جلسه بـه شرح ذیل مبادرت به صدور رأی می نماید .

*رأی هیات تخصصی شوراهای اسلامی :

طبق بند 16 ماده 80 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 با اصلاحات بعدی ، تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود از جمله وظایف و مسئولیتهای شورای اسلامی شهر محسوب شده است و در تبصره یک ماده «50» قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 وضع عوارض محلی جدید که تکلیف آنها در این قانون مشخص نشده باشد ، با رعایت مقررات مربوطه تجویز شده است ، در بند 4 ماده 22 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب سال 1380 با اصلاحات و الحاقات بعدی مقرر گردیده است : « عوارض ناشی از تغییر کاربری و فروش تراکم به اقساط پنج تا ده ساله از شروع بهره برداری توسط سرمایه گذاران به شهرداری مربوطه پرداخت خواهد شد. » همچنین در بند (الف) ماده 174 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران وضع عوارض بر ارزش افزوده اراضی و املاک ، ناشی از اجرای طرحهای توسعه شهری مجاز شمرده شده است و در آراء هیأت عمومی از جمله رأی شماره 1308 – 9/5/1397 مصوبات شوراهای اسلامی در وضع عوارض برای تغییر کاربری مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص داده نشده است. بنابراین تعرفه شماره (2-23 ) عوارض ارزش افزوده ناشی از درخواست تغییر کاربری ( اراضی و ساختمان ) سال 1396 مصوب شورای اسلامی شهر صدرا مغایر قانون و خارج از حـدود اختیارات قانونی نبوده و به اسـتناد مواد 12 و 84  قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی بـه رد شکایت صادر می شود. این رأی ظرف بیست روز از تاریخ صدور از سوی رئیس محترم دیوان عدالت اداری و یا ده نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است./ت

جواد جباری

رئیس هیأت تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری


دربـاره مـا

در اصل يكصد و هفتاد و سوم قانون اساسي آمده است: «به ‌منظور رسيدگي به شكايات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورين يا واحدها يا آئين‌نامه‌هاي دولتي و احقاق حقوق آنها، ديواني به نام ديوان عدالت اداري زير نظر رئيس قوه قضائيه تأسيس مي­گردد.