اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَيْنِ *** مقام معظم رهبری : اوّلین آمر به‌ معروف هم خود ذات مقدّس پروردگار است که میفرماید: اِنَّ اللهَ یَأمُرُ بِالعَدلِ وَ الاِحسانِ وَ ایتآئِ ذِی‌القُربی وَ یَنهی عَنِ الفَحشآءِ وَ المُنکَرِ وَ البَغی.

آرای هیأت تخصصی

نسخه چاپی
کلاسه پرونده:

هـ ع/97/3631    

موضوع:

ابطال بند های 1 و 4 قرارداد انتقال کسور بازنشستگی موضوع بند 7 بخشنامه تلخیص شده شماره 15 امور فنی بیمه شدگان

تاریخ رأی:

دوشنبه 14 مرداد 1398

شماره دادنامه:

9809970906010196

هیأت تخصصی کار ، بیمه و تامین اجتماعی

 

* شماره پــرونـــده : هـ ع/97/3631        شماره دادنامه: 9809970906010196       تاریخ: 14/5/98

* شـاکــی : سازمان بازرسی کل کشور

* طرف شکایت : سازمان تأمین اجتماعی

* موضوع شکایت و خواستـه : ابطال بند های 1 و 4 قرارداد انتقال کسور بازنشستگی موضوع بند 7 بخشنامه تلخیص شده شماره 15 امور فنی بیمه شدگان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* شاکی دادخواستی به طرفیت سازمان تأمین اجتماعی به خواسته ابطال موارد فوق الذکر به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد :

بند 1 : « شروع این قرارداد به اعتبار درخواست مزبور تاریخ .... و پایان آن نیز تاریخ .... با مدت اعتبار یک ساله می باشد. »

بند 4 : « چنانچه متقاضی در مهلت مقرر یک ساله مندرج در این قرارداد ( بند 1 قرارداد موصوف ) به هر نحو درخصوص ارائه مدارک مربوطه و همچنین انتقال کسور بازنشستگی از سوی صندوق قبلی به حساب صندوق تأمین اجتماعی اقدام ننماید ، قرارداد منعقده ملغی و احتساب سوابق منتقله مورد نظر موکول به تسلیم درخواست جدید و تجدید محاسبه ما به التفاوت متعلقه با رعایت مقررات مربوطه خواهد بود. »

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:

1- در ماده واحده نقل و انتقال حق بیمه کسور بازنشستگی مصوب 27/6/1365 مجلس شورای اسلامی ، صراحتاً انتقال کسور بازنشستگی را به صـندوق های بیمه ای تکلیف شده است ، به طوری که صـرفاً با خروج از شمول خـدمات صندوق توسط بیمه شده و مشترک صندوق دیگری قرار گرفتن از سوی بیمه شده ، موجب انتقال کسور می شود.

2- با توجه به اینکه قانون مذکور به منظور حمایت از کارگر در خصوص پرداخت و انتقال کسور بازنشستگی هیچ تکلیفی نهاده نشده است.

3- با توجه به اینکه عمده درخواستها برای تغییر صندوق به دلیل اختلاف بین کارگر و کارفرما می باشد از تکلیف کارگر به پیگیری و اخذ اسناد و مدارک مورد نیاز انتقال موجب به تأخیر افتادن فرآیند آن و نیز تأخیر بهره مندی کارگر از خدمات صندوق جدید خواهد شد.

4- بر اساس اصل 22 و 40 قانون اساسی هرگونه اقدام محدود کننده برای اشخاص برای استفاده از حق و حقوق قانونی خود ، نیازمند تصریح قانونگذار است.

* در پاسخ به شکایت مذکور ، مدیر کل دفتر امور حقوقی و دعاوی تأمین اجتماعی به موجب لایحه شماره 97-3631-2 مورخ 13/3/98 به طور خلاصه توضیح داده است که :

1- بخشنامه شماره 15 تلخیصی بر مبنای مجوز حاصله از قانون ماده واحده نقل و انتقال حق بیمه یا کسور بازنشستگی مصوب 65 به خصوص تبصره 3 و همچنین آیین نامه اجرایی آن تنظیم شده که مشمولین باید ظرف 3 ماه از تاریخ ابلاغ نسبت به پرداخت ما به التفاوت اقدام نمایند و یا ترتیب پرداخت آن را ندهند ، بر اساس تقاضای مجدد ما به التفاوت قابل وصول خواهد بود.

2- حتی اشخاصی که به لحاظ انتقال ، تغییر محل کار یا تغییر ساختار سازمانی و مانند آن مشترک صندوق دیگری می شوند نیز باید ما به التفاوت حق بیمه را بپردازند.

3- بر اساس ماده واحده نحوه تأثیر سوابق منتقله بر سازمان تأمین اجتماعی برای استفاده از مزایای مقرر در قانون تأمین اجتماعی مصوب سال 80 که مؤخر از قانون نحوه نقل و انتقال حق بیمه می باشد ، انتقال سوابق خدمت غیر مشمول قانون تأمین اجتماعی را با انتقال حق بیمه یا کسور و ما به التفاوت بر اساس محاسبات بیمه ای طبق قوانین و مقررات موجه و قابل احتساب دانسته است.

4- با توجه به اینکه مشمولان قانون کار از زمان شروع به کار به عضویت صندوق تأمین اجتماعی در می آیند ، ادعای شاکی در این خصوص مسموع نمی باشد.

*رای هیات تخصصی کار ، بیمه و تامین اجتماعی :

توجهاً به اینکه قانون ماده واحده نقل و انتقال حق بیمه یا بازنشستگی مصوب 27/6/1365 به ویژه تبصره 3 آن که مقرر نموده است : « در خصوص آن دسته از مشمولین تأمین اجتماعی و صندوق های مشابه که سهم بازنشستگی آنان به مآخذ مذکور در ماده واحده از سایر صندوقهای بازنشستگی دریافت گردیده است با اخذ ما به التفاوت سهم بازنشستگی بر اساس قوانین و مقررات مربوط از مستخدم و سنوات خدمت آنان محاسبه خواهد شد. میزان و نحوه اخذ سهم بازنشستگی مذکور در این تبصره بر اساس آیین نامه ای خواهد بود که به تصویب هیأت وزیران می رسد. » و نیز در آیین نامه اجرایی این تبصره مخصوصاً ماده 3 آن و محاسبه و دریافت ما به التفاوت کسور بازنشستگی یا حق بیمه را از صندوق قبلی به صندوق جدید لحاظ نموده است که مآخذ و مواعد انتقال نیز مشخص و معین گردیده است و دادنامه های صادره از هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در موضوعات مشابه دریافت ما به التفاوت نقل و انتقال حق بیمه یا کسورات بازنشستگی را تایید نموده است. و با توجه به اینکه مقرره مورد شکایت در جهت تسهیل پیگیری متقاضی در نحوه اجرای پرداخت ما به التفاوت حق بیمه و بازنشستگی و انتقال آن از صندوق مبداء به صندوق مقصد می باشد لذا مغایر قانون و قابل ابطال نمی باشد ، بنابراین حکم به رد شکایت سازمان بازرسی کل کشور صادر و اعلام می گردد. این رأی در اجرای مقررات بند (ب) ماده 84 قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری ظرف مهلت بیست روز از تاریخ صدور ، قابل اعتراض از طرف رئیس دیوان یا ده نفر از قضات دیوان می باشد. /ت

 

نبی الله کرمی

رئیس هیات تخصصی کار ، بیمه و تامین اجتماعی

دیوان عدالت اداری


دربـاره مـا

در اصل يكصد و هفتاد و سوم قانون اساسي آمده است: «به ‌منظور رسيدگي به شكايات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورين يا واحدها يا آئين‌نامه‌هاي دولتي و احقاق حقوق آنها، ديواني به نام ديوان عدالت اداري زير نظر رئيس قوه قضائيه تأسيس مي­گردد.