بهترین و مطمئن ترین راه تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری «دفاتر خدمات الکترونیک قضایی» در سراسر کشور است
رئيس ديوان عدالت اداري در نشست با شهرداران كلان‌شهرها:
شهرداري‌ها با آموزش همگانی، آگاهی های حقوقی شهروندان را افزایش دهند

رئيس ديوان عدالت اداري گفت: شهرداري‌ها مي‌توانند با آموزش‌هاي همگاني، آگاهی های حقوقی شهروندان را افزایش دهند و از اين طريق ضمن كم كردن آمار تخلفات، به كاهش شکایات مردم در دستگاه قضائي كمك كنند.

رئيس ديوان عدالت اداري گفت: شهرداري‌ها مي‌توانند با آموزش‌هاي همگاني، آگاهی های حقوقی شهروندان را افزایش دهند و از اين طريق ضمن كم كردن آمار تخلفات، به كاهش شکایات مردم در دستگاه قضائي كمك كنند.
به گزارش روابط عمومي ديوان عدالت اداري، حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري در جلسه با شهرداران كلان شهرها ضمن تاكيد بر ضرورت پيشگيري براي كاهش شكايات و مراجعات مردم به نهادهاي قضايي اظهار داشت: متاسفانه طي سال‌هاي اخير در ديوان عدالت اداري مرتب شاهد افزايش ورودي‌ها هستيم. ما بايد بتوانيم اين روند را معكوس كنيم و بر اساس بررسي‌هاي ما و سياست های قوه قضائيه، تنها راه براي كم ‌كردن شکایات مردم، انجام اقدامات پيشگيرانه است.
وي افزود: يكي از اقدامات پيشگيرانه اين است كه بتوانيم با آموزش به مديران دستگاه‌هاي اجرايي و شهروندان و انتقال تجربيات ميداني خود  به آنها، آگاهي آنان را نسبت به مسايل و مشكلاتي كه با آن مواجهند، ارتقاء دهيم.
رئيس ديوان عدالت اداري اضافه كرد: همچنين در مواردي كه بابت موضوعي خاص، شكايات فراواني از يك دستگاه به ديوان عدالت اداري سرازیر مي‌شود، مي‌توانيم با طرح موضوع در نشست با مسئولان آن دستگاه به آنها كمك كنيم تا راه‌حلي كه منجر به كاهش شكايات مي‌شود، بيابند.
حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري با اشاره به اینکه ما در سال جاری سیاست پیشگیری از تخلفات را سرحوله اقدامات خود قرار داده‌ايم، تصریح کرد: خوشبختانه در 6 ماهه دوم سال جاري نتايج این اقدامات در حال نمايان شدن است.
وی افزود: درحالیکه در شش‌ماهه نخست سال شاهد افزايش آمار پرونده‌ها ثبت شده در دیوان بوده‌ايم، در نيمه دوم سال شاهد كاهش ورودي‌ها می باشیم .
رئیس دیوان عدالت اداری تاکید کرد: البته اين نيازمند كار كارشناسي و تعامل بیشتر دستگاه‌ها با دیوان عدالت اداری است. ضمن اینکه مديران نيز عزم آن را داشته باشند که شكايت از دستگاه‌ متبوعشان كاهش يابد.
حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري در ادامه با بیان اینکه شهرداري دستگاهي است که دامنه خدمات آن بسيار گسترده است و طبيعتا هرچه دامنه ارايه خدمات وسيع‌تر باشد، نقاط برخورد نيز افزايش مي‌يابد، اظهار داشت: همواره در مواجهه با رسانه‌ها نيز گفته‌ام كه يك قاعده كلي وجود دارد كه هرچه دستگاه‌ها بيشتر در خدمت مردم باشند و مردم مراجعاتشان به آنها بيشتر باشد، شكايت از آنها بيشتر خواهد بود. بنابراين شكايت از شهرداري‌هاي سراسر كشور نيز در ديوان عدالت اداري از فراواني بيشتري نسبت به سایر دستگاه‌هاي اجرايي برخوردار است.
وی با برشمردن برخی انتظاراتی که دیوان عدالت اداری از شهرداری‌ها و شهرداران دارد، خاطرنشان کرد: ما از شهر داریها انتظار داریم : اول اينكه با امكاناتي كه از آن برخوردار هستند، نسبت به آموزش حقوقي و بالابردن آگاهي‌هاي عمومي و مردم بخشهای حقوقی خود اقدام نمایند .
وي با بيان اينكه تجربه نشان داده كه در هر دستگاهي كه بخش‌هاي حقوقي توانمندي دارد، مشكلات كمتر شده و اين به نفع مردم و خود دستگاه است، اظهار داشت: از آنجا كه مسئوليت حقوقي آنچه در شهرداري‌ها رخ مي‌دهد، بر عهده شهردار است، لازم است درجهت تقويت بخش‌هاي حقوقي زيرمجموعه خود اقدام كند.
حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري با اشاره به فرآيندي بودن فعاليت‌ها در مراجعات مردم به شهرداري‌ها گفت: دوم اینکه شهرداري‌ها باید بتوانند با در اختیار ابزار لازم از ابتدا جلوی تخلف را بگيرند، که این امر هم برای خودشان راحت تر خواهد بود و هم سرمایه مردم از بین نخواهد رفت
وي افزود: درصورتی که شهرداریها قبل از وقوع تخلف و يا در حين انجام تخلف نسبت به متوقف كردن آن اقدام كنند و با تخلف برخورد كنند، بي‌شك بخش عمده‌اي از شكاياتي كه نوعا با آن مواجهيم، مطرح نخواهد شد.
رئيس ديوان عدالت اداري در بخش ديگر از اظهاراتش درباره ضرورت تعامل ديوان با دستگاه‌هاي اجرايي گفت: ارتباط دیوان عدالت اداری با دستگاه های اجرایی ارتباطي مستمر و تبادل اطلاعات ميان آنها لازم و ضروري است.
وي ادامه داد: ما در ديوان عدالت اداري با توجه به وظايف و مسئوليت‌هايمان در جايي كه لازم است، براي نظم دادن به نظام عمومي مردم و كشور از دستگاه‌هاي اجرايي حمايت مي‌كنيم و در آنجايي كه بايد در دفاع از حقوق شهروندان اقدام كنيم، براساس موازين شرعي و قانون عمل خواهيم كرد.
حجت‌الاسلام والمسلمين منتظري اضافه كرد: از آنجا كه ديوان عدالت اداري از يك سو مراجعانش مردم هستند و سوي ديگر آن دولت و حكومت قرار دارد، موظف است هم حقوق مردم را مراعات كند و هم دستگاه‌هاي نظام و خدمتگزاران مردم را تقويت نماید .
وي با اشاره به اينكه روش ما در ديوان اين است كه با دستگاه‌هاي اجرايي تعامل لازم را داشته باشيم، اظهار داشت: البته اين تعامل آثار و بركات ارزشمندي داشته‌ است يعني هم مي‌تواند به نفع دستگاه‌ها باشد، هم قوه قضائيه و ديوان عدالت اداري و هم به نفع مردم است.
رئيس ديوان عدالت اداري افزود: در راستاي تعامل با دستگاه‌هاي اجرايي همواره جلساتي را با مسئولان اجرايي در سطوح مختلف در مركز و استان‌ها داشته و داريم .
 

دسته بندی ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ها از فرم پایین صفحه استفاده نمایید.

کاراکترهای باقی مانده : (1000) حرف