رئیس دیوان عدالت اداری در مراسم افتتاح دفتر نمایندگی در استان همدان:
محور عمل همگی باید قانون باشد
دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استان همدان طی مراسمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری، جمعی از معاونان و مدیران دیوان، محمدرضا مترقب، رئیسکل دادگستری و همچنین جمعی از مسوولان و مدیران قضائی و اجرایی استان همدان افتتاح شد.
دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استان همدان طی مراسمی با حضور حجت الاسلام والمسلمین منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری، جمعی از معاونان و مدیران دیوان، محمدرضا مترقب، رئیسکل دادگستری و همچنین جمعی از مسوولان و مدیران قضائی و اجرایی استان همدان افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومی دیوان عدالت اداری در مراسم افتتاح این دفتر، حجت الاسلام والمسلمین منتظری اظهار امیدواری کرد با راهاندازی دفاتر نمایندگی در استانها، امکان دسترسی آسان مردم به این مرجع قضائی فراهم شود.
رئیس دیوان عدالت اداری گفت: مفتخریم که به عنوان یکی از نهادهای دستگاه قضائی به منظور فراهم آوردن تسهیل دسترسی به خدمات قضائی، هفتمین دفتر نمایندگی دیوان را در استان همدان افتتاح میکنیم.
وی اضافه کرد: امیدواریم مجموعه شکایات مردم از دستگاههای اجرایی اعم از دستگاههای دولتی یا دستگاههایی که مرتبط با خدمات عمومی به مردم هستند، به حداقل برسد.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری با اشاره به اینکه با افتتاح این دفاتر دیگر ضرروتی به مراجعه مردم برای طرح شکایت در تهران نیست، اظهار داشت: همان کاری که با مراجعه مردم به دیوان عدالت اداری در تهران انجام میشد، در دفاتر نمایندگی انجامپذیر است.
وی ضمن تقدیر از همکاری مسولان اجرایی و دادگستری استان در فراهم آوردن مقدمات راهاندازی این دفتر گفت: امیدوارم مجموعه این خدمات قضائی بتواند رضایت همشهریان و شهروندان عزیز استان همدان را فراهم کند.
رئیس دیوان عدالت اداری اضافه کرد: میزان رضایتمندی مردم از دستگاههای اجرایی به عملکرد و التزام آنان به اجرای قانون باز میگردد و هر دستگاهی که در وظایف و ماموریتهای محوله التزام بیشتری به اجرای قانون داشته باشد، مردم از آن راضیترند. در مقابل اگر دستگاهی نیز التزام لازم را به اجرای قانون نداشته باشد و تخلف قانونی انجام دهد، برای مردم ایجاد نارضایتی میکند. لذا تقاضای ما این است که دستگاهها ملتزم به اجرای قانون باشند تا شکایت از آنان کاهش یابد.
وی تصریح کرد: اگرچه مردم شاهد خدمات فراوان دستگاههای اجرایی هستند اما در نظام جمهوری اسلامی انتظار این است که نارضایتی مردم از عملکردها به حداقل برسد و ما تا رسیدن به مرحله مطلوب مورد نظر فاصله زیادی داریم. به عبارت دیگر در بخشهای مختلف مسوولان ما باید صادقانهتر و قانونمندتر رفتار کنند.
پس از اظهارات حجت الاسلام و المسلمین منتظری، با ثبت اولین دادخواست و صدور رسید برای متقاضی، هفتمین دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استانها در همدان راهاندازی شد.
رئیس دیوان عدالت اداری در شورای اداری استان
در جریان افتتاح دفتر نمایندگی در استان همدان، رئیس دیوان عدالت اداری با حضور در شورای اداری استان ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان و بیان آداب این ماه، به تشریح وضعیت اداری کشور با توجه به شکایات مردم از دستگاههای اجرایی، پرداخت.
وی با توجه به سنگینی بار مسوولیت در نظام اسلامی گفت: ما که بار مسوولیتی از مدیریت جامعه را برعهده داریم اگر بتوانیم در این عرصه برای خدا و خلق او قدمی برداریم، ارزش دارد وگرنه این مسوولیت وزر و وبالی بیش نخواهد بود. لذا از خداوند خاضعانه و خاشعانه بخواهیم که بتوانیم خالصا لوجه الله خدمت کنیم.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری افزود: اگر می خواهیم این خدمت در محضر الهی، و عامه مردم قابل قبول باشد، باید بدانیم که این خدمت یک محور دارد و آن هم عمل بر اساس قانون است.
وی با اشاره به اینکه بزرگترین آسیبی که متوجه نظام، دستگاههای اجرایی، تقنینی و قضائی است، بیتوجهی به قانون است، اظهار داشت: قانون در جمهوری اسلامی برای ما حکم الله است و تخطی از آن نه به تعبیر من که به تعبیر امام رضوان الله علیه حرام است.
رئیس دیوان عدالت اداری افزود: اگر قانون محور باشد، مردم از ما راضی خواهند بود و علت نارضایتی از برخی دستگاههای اجرایی و شکایت آنان نیز همین تخطی از قانون است.
وی با اشاره به اینکه میزان شکایت از دستگاهها در دیوان عدالت اداری میتواند شاخصی برای مسوولان و مجریان به منظور سنجش عملکردشان باشد، ادامه داد: لازم است مسوولان برای این شاخص اهمیت قائل شوند. متاسفانه این شاخص اوضاع سلامت اداری را در کشور خوب نشان نمیدهد یعنی در نظام اسلامی اوضاع باید بهتر از این باشد.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری افزود: با گذشت 33 از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی باید آسیبها در دستگاههای اجرایی نظام اسلامی به حداقل برسد و وضع موجود نیز حاکی از آن است که باید برای رسیدن به وضع مطلوب فکری کنیم.
رئیس دیوان عدالت اداری اضافه کرد: اولا هر مدیری باید در حوزه مدیریتی خود به آسیبشناسی پرداخته، زیر مجموعه خود را نیز رصد کند. ثانیا به رفع آسیبها، ضعفها، اشکالات و نواقص کمر بندد و اجازه ندهد زیر مجموعه ولو اندک، تخلف قانونی و انحراف از آن داشته باشد.
وی تصریح کرد: اگر مردم بدانند در اداره امور، قانون درست اجرا میشود، تسلیم خواهند بود.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود به فعالیتها و وظایف دیوان عدالت اداری و همچنین میزان پروندههای دستگاههای اجرایی استان همدان در این نهاد قضایی پرداخت.
وی گفت: در سال 1389 مجموعا 710 فقره شکایت از دستگاههای اجرایی استان همدان در دیوان ثبت شده، حال آنکه این رقم در سال 1390 به 1247 پرونده رسیده است. به عبارتی طی یک سال این استان 76 درصد رشد شکایت داشته است. همچنین آمار شکایت از این استان طی سه ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 87 درصد افزایش نشان میدهد که برای کاهش این آمار باید کاری کنیم.
رئیس دیوان عدالت اداری همچنین به ضرورت توجه بیشتر دستگاههای اداری برای تعامل با دیوان عدالت اداری پرداخت و گفت: ما برای هرگونه تعامل با دستگاههای اجرایی به منظور کاهش آمار شکایت از دستگاهها آمادگی داریم و از دستگاههای اجرایی نیز میخواهیم که این ارتباط افزایش یابد.
حجت الاسلام و المسلمین منتظری افزود: دستگاههای اجرایی باید تلاش کنند تا بخشهای حقوقی خود را تقویت کرده و آنان را مکلف کنند تا در تهیه و ارایه لوایح و پاسخ مستدل و قانونی به شکایات اقدام کنند.
وی در پایان تاکید کرد: ضروری است وقتی از سوی دیوان عدالت اداری لایحه شاکی برای دستگاهها ارسال میشود، به آن اهمیت داده و در ظرف مهلت قانونی پاسخ دهند.
گفتنی است در حاشیه مراسم افتتاح دفتر نمایندگی دیوان در استان همدان، حجتالاسلام وا لمسلمین منتظری و هیات همراه در جلسه شورای مدیریت دادگستری کل استان همدان شرکت کردند.
گزارش تصویری مراسم افتتاحیه دفتر نمایندگی دیوان عدالت اداری در استان همدان