Powered by Niknami.ir
 
     تازه های قوانین و مقررات

   


مصوبه شورای عالی اداری در خصوص وظایف مربوط به حوزه های «امور اداری و استخدامی» و «برنامه و بودجه»

27 مهر 1395

مصوبه شورای عالی اداری در خصوص وظایف مربوط به حوزه های «امور اداری و استخدامی» و «برنامه و بودجه» و تعیین سازمان های متولی انجام دهنده هر یک از وظایف مذکور

سازمان اداری و استخدامی کشور

سازمان برنامه و بودجه کشور

شورای عالی اداری در یکصد و هفتاد و ششمین جلسه مورخ ۱۳۹۵/۵/۲، بنا به پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور (سابق) و با توجه به اختیارات اصل ۱۲۶ قانون اساسی، به منظور سازماندهی و انسجام بخشی به مأموریت ها و وظایف مربوط به حوزه های «امور اداری و استخدامی» و «برنامه و بودجه» و تعیین سازمان های متولی انجام دهنده هر یک از وظایف مذکور، تصویب نمود:

ماده۱ـ وظایف رئیس جمهور در امور اداری و استخدامی، در قالب سازمان اداری و استخدامی کشور توسط «معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور» و همچنین وظایف رئیس جمهور در امور برنامه و بودجه، در قالب سازمان برنامه و بودجه کشور توسط «معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور»، اداره خواهد شد.

ماده۲ـ اهم مأموریت های دو سازمان:

الف ـ سازمان اداری و استخدامی کشور

ـ ایجاد هماهنگی لازم برای اجرای سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری.

ـ تبیین نقش و مأموریت های بخش های مختلف دولتی، عمومی و سازمان های مردم نهاد از منظر مدیریتی و اداری.

ـ سیاست گذاری، برنامه ریزی، راهبری و مدیریت، هماهنگی و نظارت بر وظایف مربوط به امور اداری و استخدامی در سطح کشور به خصوص در بخش دولتی شامل: ساختارهای سازمانی، توسعه سرمایه انسانی دولت، آمار و برنامه ریزی نیروی انسانی، راهبری توسعه دولت الکترونیک، مدیریت فرآیندهای سازمانی، اصلاح سیستم ها و روش ها، مدیریت دانش، جبران خدمت، سلامت اداری، ارزشیابی و طبقه بندی مشاغل، مدیریت عملکرد و ارزیابی عملکرد، صیانت از حقوق شهروندی و حقوق کارکنان دولت در نظام اداری.

ـ طراحی، بهینه سازی و استقرار نظام های اداری و مدیریتی موردنیاز برای تحقق برنامه های توسعه با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور.

ـ توسعه و ترویج آموزش های کاربردی و حرفه ای در حوزه نظام اداری کشور و تربیت مدیران توسعه گرا و آینده نگر در نظام اداری.

ـ برنامه ریزی، هدایت و راهبری ارتقای اثربخشی و کارآیی نظام اداری و مدیریت بهره وری ملی.

ـ تهیه و تدوین آیین نامه ها و دستورالعمل های مربوط به حوزه اداری و استخدامی کشور و نظارت بر حسن اجرای آن ها.

ب ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

ـ راهبری و رصد توسعه کشور.

ـ انجام مطالعات و بررسی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور.

ـ انجام مطالعات و بررسی های علمی برای بهبود نظام های برنامه ریزی و بودجه ریزی.

ـ تهیه و تنظیم راهبردهای توسعه و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت.

ـ ارایه پیشنهاد خط مشی ها و سیاست های مربوط به بودجه کل کشور به مراجع ذیربط.

ـ تهیه و تنظیم بودجه سنواتی و ارائه آن به مراجع ذیربط.

ـ نظارت مستمر بر اجرای برنامه ها و بودجه و پیشرفت دوره ای سالانه آن ها و ارائه گزارش های لازم.

ـ تهیه و تدوین طرح آمایش سرزمینی.

ـ ارزیابی عملکرد مدیریت.

ـ مدیریت، هدایت و راهبری نظام فنی و اجرایی کشور و تشخیص صلاحیت، رتبه بندی و ارزشیابی مهندسین مشاور و پیمانکاران در سطح کشور.

ـ هماهنگی و راهبری روش ها و برنامه های آماری در چارچوب نظام آماری کشور.

ـ تهیه نقشه و ارائه اطلاعات مکانی کشور.

تبصره۱ـ کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیت های مقرر در قوانین و مقررات مختلف که در آن ها از دبیر کل سازمان امور اداری و استخدامی، رئیس و یا سازمان امور اداری و استخدامی کشور، رئیس و یا سازمان برنامهو بودجه، معاون و یا معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، معاون و یا معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور نام برده شده است، حسب مورد برعهده رئیس و سازمان اداری و استخدامی کشور و رئیس و سازمان برنامه و بودجه کشور خواهد بود.

تبصره۲ـ کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیت های مقرر در قوانین و مقررات مختلف که برعهده رئیس و یا سازمان مدیریت و برنامه ریزی محول شده است، حسب مأموریت های مندرج در این ماده تفکیک و برعهده سازمان اداری و استخدامی کشور یا سازمان برنامه و بودجه کشور خواهدبود.

ماده۳ـ اعتبارات، تعهدات، امکانات، تجهیزات، تأسیسات، املاک و ابنیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و استان ها با توافق رؤسای سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور، بین دو سازمان تقسیم می شود.

ماده۴ـ بودجه و اعتبارات مربوط به هرکدام از دو سازمان «اداری و استخدامی کشور» و «برنامه و بودجه کشور» طبق ماده ۲۴ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، مصوب اسفند ماه سال ۱۳۹۳ مجلس شورای اسلامی، براساس برنامه ها و فعالیت های مصوب مربوط به هر یک از سازمان های مذکور، از محل بودجه و اعتبارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و ردیف های متفرقه مربوط، تعیین و ابلاغ می گردد. تا زمان اجرای این ماده، هزینه ها کماکان براساس ردیف بودجه و اعتبارات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و ردیف های متفرقه مربوط صورت می پذیرد.

ماده۵ ـ کارکنان حوزه مرکزی (ستادی) سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور که قبل از تشکیل سازمان مذکور (سال ۱۳۹۳)، در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور (سابق) و یا در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور (سابق)، اعم از رسمی، پیمانی و قراردادی شاغل بوده اند، به ترتیب در سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور جانمایی می شوند. پست های حوزه مرکزی دو سازمان از محل پست های سازمانی سال ۱۳۹۳ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور (سابق)، برای سازمان اداری و استخدامی کشور و پست های معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور (سابق)، برای سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین می گردد.

ماده۶ ـ مرکز آموزش و پژوهش های توسعه و آینده نگری با تفکیک قسمت آموزش مدیریت دولتی و انتقال آن به سازمان اداری و استخدامی با عنوان مرکز آموزش مدیریت دولتی ایفای نقش خواهد نمود و وظایف پژوهش های توسعه و آینده نگری آن با عنوان مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری به سازمان برنامه و بودجه منتقل می گردد. همچنین سازمان ملی بهره وری کشور، به عنوان سازمان های وابسته به سازمان اداری و استخدامی کشور و مرکز آمار ایران، سازمان نقشه برداری کشور و سازمان هدفمندی یارانه ها، به عنوان سازمان های وابسته به سازمان برنامه و بودجه خواهند بود.

ماده۷ـ تفکیک دو حوزه اداری و استخدامی و برنامه و بودجه در استان ها، متعاقبا با توافق رؤسای دو سازمان انجام خواهد شد. تا زمان تفکیک واحدهای استانی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ها کماکان با همان ساختار و وظایف مربوط، به فعالیت خود ادامه می دهند. رئیس سازمان های استان توسط رئیس سازمان برنامه و بودجه تعیین می شود و معاونین و مسئولین حوزه اداری و استخدامی سازمان های استان توسط رئیس سازمان اداری و استخدامی انتخاب و توسط رئیس سازمان استان منصوب می شود.

ماده۸ ـ تمامی مصوبات قبلی شورای عالی اداری در صورت مغایرت با این مصوبه ملغی الاثر اعلام می گردد. رؤسای سازمان های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور مسئول حسن اجرای آن می باشند.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی اداری ـ حسن روحانی

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

تاریخ: 10 مرداد 1396
کلاسه پرونده: 239/94
شماره دادنامه: 450
موضوع رأی: ابطال بند ب ماده 14 دستورالعمل تعرفه عوارض محلی سال 1394 در خصوص اخذ عوارض ابقای ساختمان از بابت کسری فضای باز، حذف یا کسری پارکینگ و مازاد بر تراکم
شاکی: آقای خداداد مشهودی اسکویی با وکالت آقای غلامرضا عنبی

تاریخ: 10 مرداد 1396
کلاسه پرونده: 719/95-1469/95
شماره دادنامه: 448-449
موضوع رأی: صلاحیت هیات عمومی
شاکی: آقای حامد دهقان

تاریخ: 10 مرداد 1396
کلاسه پرونده: 1166/94
شماره دادنامه: 447
موضوع رأی: ابطال تبصره 6 ماده 1 تعرفه عوارض و بهاء خدمات شهرداری ارومیه و سازمانهای تابعه در سال 1394 مصوب شورای اسلامی شهر ارومیه
شاکی: آقای مرتضی جان نثار شیخ مرجانی با وکالت آقای مجتبی آقایی

تاریخ: 10 مرداد 1396
کلاسه پرونده: 401/95
شماره دادنامه: 446
موضوع رأی: ابطال ماده 8 تعرفه عوارض سال 1394 شورای اسلامی شهر اردبیل تحت عنوان «بهای خدمات بیش از سطح اشغال مجاز»
شاکی: سازمان بازرسی کل کشور

تاریخ: 10 مرداد 1396
کلاسه پرونده: 221/95
شماره دادنامه: 445
موضوع رأی: ابطال مصوبه شماره 527-13/3/1387 مصوب شورای اسلامی شهر شاندیز
شاکی: آقای حمزه شکریان زینی

تاریخ: 10 مرداد 1396
کلاسه پرونده: 16/95
شماره دادنامه: 444
موضوع رأی: ابطال بند 17 مصوبه جلسه 76 شورای اسلامی شهر شهریار ابلاغی به شماره 1284-23/4/1393
شاکی: آقای بهروز یوسفی

تاریخ: 10 مرداد 1396
کلاسه پرونده: 35/95
شماره دادنامه: 443
موضوع رأی: ابطال ماده 8 تعرفه عوارض و بهای خدمات حذف پارکینگ در سالهای 1393و 1394 مصوب شورای اسلامی شهر صفادشت
شاکی: آقای امید محمدی

تاریخ: 10 مرداد 1396
کلاسه پرونده: 558/94
شماره دادنامه: 442
موضوع رأی: صلاحیت هیات عمومی
شاکی: آقای علی همتی

تاریخ: 10 مرداد 1396
کلاسه پرونده: 1170/94
شماره دادنامه: 440
موضوع رأی: ابطال بند الف و تبصره های (3 و 4) بند ب ماده 63 مصوبه شماره 118-14/11/1393 در خصوص عوارض خدماتی اصناف و مراکز اقامتی شورای اسلامی شهر سرعین
شاکی: آقای محمد مینایی

تاریخ: 10 مرداد 1396
کلاسه پرونده: 276/96
شماره دادنامه: 439
موضوع رأی: ابطال مواد 20 و 24 تعرفه عوارض شورای اسلامی شهر گوگان در سال 1395 در خصوص عوارض ارزش افزوده (سهم شهرداری) تغییر کاربری و سرانه عمومی، تفکیک اراضی و افراز و عوارض معامله (نقل و انتقال) در اجرای مقررات ماده 92 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392
شاکی: آقای فضل الله حسینی کاوکانی

 
 استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.