رئیس دیوان عدالت اداری: قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست تروریستی آمریکا نشان‌دهنده استیصال این کشور در منطقه است *** رییس دیوان عدالت اداری:آماده اعمال تحول مورد تایید رهبر معظم انقلاب در دیوان عدالت اداری هستیم***به دنبال سیل‌های ویرانگر در نامه‌ای به وزیر کشور مطرح شد:رئیس دیوان عدالت اداری خواستار تسریع در اصلاح ساختار کمیسیون ماده 100 شهرداری شد***

آرای هیأت تخصصی

نسخه چاپی
کلاسه پرونده:

هـ ع/97/97،85/97،382/97،418/879 ،97/1404 

موضوع:

ابطال : 1- تعرفه شماره (3-13) عوارض تبلیغات شهری 2- بند (پ) تعرفه شماره (3-3) هزینه خدمات به مهندسان ناظر 3-تعرفه شماره (2-15) عوارض مازاد تراکم حاصل از سطح اشغال و طبقات در اراضی و املاک مسکونی – تجاری – اداری – پزشکی و صنعتی 4- تعرفه شماره (2-28) عوارض ناشی از استفاده موقت از فضای روباز

تاریخ رأی:

شنبه 25 اسفند 1397

شماره دادنامه:

430 - 9709970906010426

هیأت تخصصی شوراهای اسلامی

*شماره پرونده: هـ ع/97/97،85/97،382/97،418/879 ،97/1404   شماره دادنامه :430-9709970906010426      تاریخ : 25/12/97

* شـاکــی : سازمان بازرسی کل کشور

* طرف شکایت : شورای اسلامی شهر صدرا

* مـوضـوع  شکایت و خـواستـه : ابطال :

1- تعرفه شماره (3-13) عوارض تبلیغات شهری

2- بند (پ) تعرفه شماره (3-3) هزینه خدمات به مهندسان ناظر

3-تعرفه شماره (2-15) عوارض مازاد تراکم حاصل از سطح اشغال و طبقات در اراضی و املاک مسکونی تجاری اداری پزشکی و صنعتی

4- تعرفه شماره (2-28) عوارض ناشی از استفاده موقت از فضای روباز

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت :

سازمان بازرسی کل کشور طی لوایح متعدد خواستار ابطال بندهای مختلف مصوبه شماره 202-14/10/95 تعرفه عوارض سال 96 شهر صدرا شده است که به تفکیک به شرح زیر است :

1- تعرفه شماره 2-15 مصوبه موصوف در خصوص عوارض مازاد تراکم حاصل از سطح اشغال و طبقات :

اولاً این بند خلاف قانون و خارج از اختیارات شورا است. چرا که در بند 24 ماده 55 قانون شهرداری ، یکی از وظایف شهرداری ، صدور پروانه برای ساختمان هاست و از سوی دیگر وظیفه رسیدگی به تخلفات ساختمانی و صدور رأی قلع بنا و یا جریمه با کمیسیون ماده 100 است. لذا اگر تصمیم کمیسیون بر قلع مازاد تراکم باشد اخذ عوارض قبل از تصمیم کمیسیون مستند به کدام اختیار قانونی است ؟

ثانیاً شورای شهر به موجب ماده 71 قانون شوراها ، اختیار وضع چنین عوارضی را ندارد.

2- بند 3-13 مصوبه موصوف در خصوص عوارض تابلوهای نصب شده بر سر درب یا نمای بانک ها و ... :

اولاً شهرداری زمانی محق دریافت عوارض می باشد که خدماتی ارائه دهد. در حالی که در قبال تابلوهای نصب شده خدمتی ارائه نمی شود.

ثانیاً مخالف ماده 4 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مبنی بر ممنوعیت دریافت هرگونه وجه توسط نهادهای عمومی غیر دولتی است.

ثالثاً هیأت عمومی دیوان طی دادنامه های شماره 771 – 18/10/91 و 682 – 16/9/95 عوارض تابلوهای تبلیغاتی را ابطال کرده است. ( تقاضای اعمال ماده 92 ) چرا که این تابلوها صرفاً مبین معرفی محل استقرار و فعالیت اماکن تجاری و اداری است و متضمن تبلیغات نیست و شهرداری نیز خدمتی ارائه نمی دهد.

3- تعرفه شماره 2-28 مصوبه موصوف در خصوص عوارض ناشی از استفاده موقت از فضاهای روباز :

اولاً مخالفت با ماده 174 قانون برنامه پنجم توسعه ؛ چرا که در این ماده هیچ گونه اجازه ای برای اخذ عوارض مذکور به شورا اعطاء نشده است ، بلکه تصریح شده است نرخ عوارض صدور پروانه ساختمانی و عوارض بر ارزش افزوده اراضی و املاک کاهش یابد.

ثانیاً شهرداری ها مکلفند از فعالیت های غیرمرتبط با کاربری املاک جلوگیری کنند ( قسم اخیر تبصره بند 24 ماده 55 قانون شهرداری ) لذا وضع عوارض بر استفاده از املاک در غیر کاربری ، صحه گذارندن بر امری غیر قانونی است.

ثالثاً مخالفت با ماده 71 قانون شوراها که چنین اختیاری به شورا نداده است و اساساً صدور مجوز فعالیت ساختمانی منوط به رعایت طرح تفصیلی شهر می باشد و تمسک به عباراتی چون استفاده موقت از فضاهای باز ، نمی تواند توجیه کننده اخذ عوارض بر خلاف قوانین باشد.

4- تعرفه شماره 3-3 بند (پ) با عنوان هزینه خدمات مهندسان ناظر :

با توجه به ماده 52 قانون مالیات بر ارزش افزوده وضع عوارض بر درآمد حق النظاره مهندسان از این جهت که از مصادیق ارائه خدمت می باشد خلاف قانون و خارج از حدود و اختیارات مرجع وضع می باشد. ضمن اینکه به موجب آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره 664 مورخ 27/8/91 حکم به ابطال اخذ عوارض از مهندسان ناظر صادر شده است.

*  متن مقرره مورد شکایت :

تعرفه شماره (3-13) عوارض تبلیغات شهری

ماده 1 : آیین نامه اجرایی تبلیغات شهری در محدوده حریم شهر صدرا به استناد بند 25 ماده 76 قانون تشکیلات ، بند 37 ماده 55 و ماده 93 قانون شهرداری به شرح ذیل تصویب گردید :

1- آیین نامه اجرایی ساماندهی تبلیغات شهری در خصوص کلیه فعالیت های تبلیغاتی در فضای عمومی شهر و اماکن مشرف بر آن ، وسایل نقلیه عمومی و خصوصی لازم الاجرا است.

2- تبلیغات مشمول آیین نامه عبارتند از : نصب و الصاق هرگونه برزنت ، پلاکارد ، تابلوهای تبلیغاتی (بیلبورد ، بالون ، استند ، سازه های حجـمی ، تلویزیون شـهری ، پانل ، بـرد های دیواری و پل های هـوایی عابر پیاده) که در فضای شهـری مورد بهره برداری قرار می گیرند ، تابلوهای معرف فعالیت های مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی ، دیوار نویسی ، پوسترهای کاغذی ، تراکت ، برچسب و به طور کلی هرگونه منصوبات و ملحقات تبلیغاتی.

3- شهرداری مسؤول و متولی نظارت بر کلیه فعالیت های تبلیغاتی و مرجع صـدور مجوز نصب و بهـره برداری از پیکره های تبلیغاتی و تابلوهای معرف نوع فعالیت در محدوده موضوع آیین نامه و اجرای صحیح آن می باشد.

4- به ازاء کلیه قراردادهای تبلیغاتی سطح شهر ، 15 درصد ارزش قرارداد بابت ایجاد زیر ساختهای تبلیغاتی سطح شهر به شهرداری صدرا تعلق خواهد گرفت.

ضوابط صدور پروانه بهره داری

کلیه شرکت های و کانون های تبلیغـاتی با دارا بودن شرایط ذیل می تـوانند برای دریافت مجوز نصـب و پروانه بهره برداری از سازه های تبلیغاتی اقدام نمایند.

1- دارا بودن مجوز رسمی مبنی بر بلامانع بودن فعالیت تبلیغاتی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیراز و ارائه آن

2- پیروی از ضوابط و مقررات عمومی شرکت ها و کانون ها و مؤسسات و مفاد آیین نامه

3- داشتن حداقل سابقه لازم بر اساس قانون تشکیلات کانون های تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تبصره 1: مؤسسات و نهادهای فرهنگی ، عمومی ، می توانند طبق ضوابط و مقررات شهرداری و آیین نامه برای دریافت مجوز و اطلاع رسانی در چهارچوب وظایف تشکیلاتی اقدام نمایند.

تبصره 2: چنانچه شـرکت تبلیغاتی دارای بدهی در شهرداری باشد شـرکت در مزایده منوط به ارائه گـواهی تسـویه حساب می باشد.

کمیسیون بررسی طرح ها و تبلیغات

پس از ارائه طرح ها و مدارک شرکت های متقاضی به شهرداری و قبل از مزایده ، مدارک و طرح های شرکت ها به کمیسیونی که اعضا آن به انتخاب شهردار و تأیید شورای اسلامی شهر می باشد ارجاع می گردد.

تابلوهای تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی

1-تابلوهای غیر تبلیغاتی

به کلیه تابلوهایی اطلاق می گرددکه صرفاً به معرفی اماکنی می پردازد که برابر تبصره ذیل بند 24 ماده 55 قانون شهرداری ها یا قانون تجارت و یا قوانین خاص فعالیت می نمایند.

تذکر : تابلوهای غیر تبلیغاتی می بایستی صرفاً بر سردرب واحد فعالیت کننده و متناسب با نوع فعالیت به شرح موارد زیر نصب گردد :

الف) تابلو وکلا ، پزشکان و سردفتران

ب) تابلو اماکن اداری و آموزشی

ج) تابلو اماکن تجاری ، خدماتی ، تولیدی

الف) تابلو وکلا ، پزشکان و سردفتران

1- تابلو مطب پزشکان ، دندان پزشکان و سایر ، حرف پزشکان و وکلای دادگستری و سردفتران در صورتی که در مجتمع تعداد آن ها کمتر از سه واحد خدماتی باشد.

تعداد یک عدد تابلو به انداره 70 × 50 سانتی متر عمود بر ساختمان و از جنس فلکسی فیس یا نئون پلاستیک یا قاب فلزی و منبع نور ، مشروط به رعایت ضوابط طرح تفصیلی ( حداکثر پیش آمدگی از بر ملک 120 سانتی متر و حداقل ارتفاع از کف معبر 5/3 متر) و در صورت عدم امکان نصب عمودی ، نصب تابلو با ابعاد ذکر شده بر پیشانی ساختمان و همچنین یک عدد تابلو به ابعاد 2 × 3 متر مربع برای دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق به منظور معرفی واحد خود بلامانع است.

2- در مواردی که بیش از سه واحد خدماتی در یک مکان مستقر باشد (مجتمع های بیش از سه واحد) تعداد یک تابلو با عنوان توافقی مالکین تهیه و بر سردرب ورودی اصلی چسبیده به بدنه ساختمان که طول آن متناسب با دهانه ورودی ساختمان و عرض تابلو حداکثر 120 سانتی متر باشد نصب می گردد.

3- درمانگاه ها ، مجتمع های پزشکی و مراکز تشخیص طبی (پیراپزشکی) و داروخانه ها هـمانند بند 2 مجاز به نصـب تابلو می باشند.

تبصره : سازمان نظام پزشکی استان و کانون وکلا و سردفتران مشخصات و رنگ زمینه تابلو را با رعایت ابعاد ذکر شده با هماهنگی شهرداری تهیه و ابلاغ خواهند نمود.

ب) تابلوهای آموزشی و اداری :

تعداد یک تابلو نصب بر سر درب ورودی اصلی ( به صورت افقی ) که ابعاد آن متناسب با دهانه ورودی ساختمان و حداکثر (عرض) تابلو 120 سامنتی متر برای معرفی واحد خود می باشد ، بلامانع است.

ج) تابلوهای تجاری ، خدماتی ، تولیدی :

1- تعداد یک عدد تابلو نصب بر سر درب ورودی اصلی ( روی پیشانی ) که ابعاد آن متناسب با دهانه ورودی ساختمان و حداکثر عرض تابلو 150 سامنتی متر برای معرفی واحد خود می باشد ، لامانع است.

تبصره : در مواردی که ارتفاع پیشانی کمتر از 150 سانتی متر باشد ملاک عرض تابلو حداکثر معادل ارتفاع پیشانی واحد تجاری خواهد بود.

2- شیشه نویسی ، نوشتن روی سایبان های مجاز ، استفاده از نئون متصل به شیشه در اندازه مناسب در جهت شناسایی واحدهای تجاری ، خدماتی و تولیدی همکف در صورتی که صرفاً معرف نوع فعالیت باشد بلامانع است.

3- نصب تابلو شـناسایی مجموعه های بزرگ تجـاری به صورت حروف یا آرم بدون قـاب در قسـمت فوقانی و ورودی های مجموعه با مراعات سایر ضوابط و یا روی قسمت های مشخص از بنا و متناسب با حجم ساختمان بدون زمینه بلامانع می باشد.

4- مغازه های مستقر در داخل مجموعه های تجاری و یا خدماتی و پاساژها مجاز به استفاده ار تابلو در نمای بیرونی ساختمان نمی باشند.

5- استفاده از تابلو در خیابان ها ، محوطه ها و مجموعه هایی که دارای طرح مصوب ، بدنه سازی نما بوده و در آن مشخصات کتیبه قاب و تابلو پیش بینی شده است صرفاً برابر طرح مصوب شهرداری اجرا می گردد.

6- استفاده از تابلو شناسایی خدماتی یا تجاری در محدوده آثار ثبت شده منوط به حفظ همگونی با نمای اثر می باشد.

7- نوشتار و تصاویر کلیه تابلوهای شناسایی و تبلیغاتی نباید مغایر با شئونات و ارزش های اسلامی باشد. ملاک نظریه اداره اماکن نیروی انتظامی می باشد.

8- استفاده از فلش و تابلوهای راهنما و همچنین نصب داربست فلزی تحت هر عنوان و توسط هر شخص یا ارگانی در رفوژها و فضاهای عمومی از قبیل ( رفوژها ، پیاده روها ، باغچه ها و ... ) ممنوع می باشد.

9- کلیه تابلو هـایی که بر اسـاس مفاد بند های (الف) ، (ب) ، (ج) این آیین نامه و با رعایت کلیه ضـوابط تهیه و نصـب می گردند جنبه تبلیغاتی نداشته و مشمول پرداخت عوارض نمی گردد.

تبصره : در تابلوهای تجاری و خدماتی چنانچه تابلوی سر درب واحد فعالیت کننده علاوه بر اسم واحد ، معرف نمایندگی های تولید کالا و عرضه کننده خدمات داخل استان نیز باشد مشمول پرداخت عوارض نمی گردد.

1- تابلوهای تبلیغاتی

به کلیه تابلوهای منصوبه و یا مورد درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی اطلاق می گردد که خارج از شرایط و ضوابط مندرج در بندهای (الف) ، (ب) ، (ج) ردیف 1 می باشد.

فرمول محاسبه عوارض تابلوهای تبلیغاتی در چهارچوب تعاریف بندهای (الف) و (ب) و (ج) که علاوه بر معرفی واحد خود اقدام به تبلیغ کالا و یا خدمات می نمایند و همچنین واحدهایی که از نظر اندازه تابلو رعایت ابعاد شده در بندهای مذکور را نمی نمایند :

N × P ×  عرض تابلو × طول تابلو = عوارض ماهیانه

1-2- : ضریب N در مورد تابلوهای تبلیغاتی در چارچوب معرفی واحد فعالیت کننده که ابعاد آن بیش از اندازه های اعلام شده در بندهای (الف) و (ب) و (ج) می باشد صرفاً برای مازاد آن معادل 2/0 به شرطی که عوارض ماهیانه مذکور برای هر متر مربع تابلو از 55000 ریال تجاوز ننماید.

2-2- : ضریب N در مورد تابلوهای تبلیغاتی در چارچوب معرفی واحدهای عرضه کننده تولیدات و خدمات داخل استان معادل 37/0 به شرطی که عوارض ماهیانه مذکور برای هر متر مربع تابلو از 75000 ریال تجاوز ننماید.

3-2- : ضریب N در مورد تابلوهای تبلیغاتی در چارچوب معرفی واحدهای عرضه کننده تولیدات و خدمات خارج از استان معادل 75/0 به شرطی که عوارض ماهیانه مذکور برای هر متر مربع تابلو از 125000 ریال تجاوز ننماید.

4-2- : ضریب N در مورد تابلوهای تبلیغاتی در چارچوب معرفی واحدهای عرضه کننده محصولات و خدمات خارجی معادل با 2 به شرطی که عوارض ماهیانه مذکور برای هر متر مربع تابلو از 200000 ریال بر هر متر مربع تجاوز ننماید.

5-2- : عوارض تابلوهای واقع در داخل مجتمع های تجاری ، پاساژها ، تیمچه ها و سراها و همچنین تابلوهایی که نسبت به خیابان یا بلوار فاصله دارد و بر مستقیم به معابر شهری ندارند تا 10 متر عمق بر اساس 100% و واحدهای تجاری دوم به بعد از بر پاساژ حداکثر  به عمق 10 متر دوم بر اساس 70%  و برای مابقی بر اساس 50% قابل محاسبه و وصول  خواهد بود. همچنین عوارض مزبور در داخل اماکن فوق با اعمال ضریب تعدیل در طبقات به شـرح ذیل مورد محـاسبه قرار می گیرد : زیر زمین 50% همکف 100% اول 40% دوم 30% سوم به بالا 20%

6-2- : در مواردی که اشخاص حقیقی یا حقوقی و " مالکین جایگاه های سوخت گیری با مجوز شهرداری " اقدام به نصب تابلو بر روی دیوار و پشت بام و یا تابلو پایه دار و یا تلویزیون های شهری ، و جدا از ساختمان و دیوار نویسی در املاک شخصی اعم از حقیقی یا حقوقی به استثناء املاک شهرداری می نمایند عوارض مربوطه کلاً بر اساس جدول پیوست محاسبه و وصول قرار می گیرد.

7-2- : صدور مجوز نصب تابلو به منزله تأیید واحد فعالیت کننده نبوده و کلیه واحدها موظف به اخذ پروانه فعالیت از مراجع ذیربط هستند.

8-2- : از تاریخ تصویب این آیین نامه اتحادیه صنف تابلو ساز مکلف است به کلیه اعضای تحت پوشش اعلام نماید که قبل از هرگونه اقدام به ساخت تابلو اعم از تبلیغاتی و غیر تبلیغاتی ، مجوز ساخت و نصب را که ابعاد و نوع آن توسط شهرداری تعیین گردیده از متقاضی اخذ نمایند.

تبصره : استندهای تبلیغاتی 5 × 3 ( متر مربع ) و دیوارهای داخلی جایگاه CNG ( هر قاب ) و پشت شیشه عقب مینی بوسهای شهرداری از قرار هر عدد ماهیانه 000/500/2 ریال محاسبه و اخذ می گردد.

سایر ضوابط :

1- هرگونه تغییر در قیمت پایه ملاک عمل جدول پیوست و نیز ضوابط N و حداکثرهای اعلام شده آن با توجه به شرایط زمانی و بنا به پیشنهاد شهرداری و پس از تصویب شورای اسلامی شهر حداکثر تا 15 بهمن ماه هر سال انجام و از ابتدای سال بعد قابل اجرا خواهند بود.

2- نصب هـرگونه تابلو خارج از ضوابط این آیین نامه ممـنوع و شهرداری مکلف است برابر مقـررات نسبت به جـمع آوری آن اقدام نماید.

از تاریخ تصویب این آیین نامه و انتشار آن توسط شهرداری کلیه تابلوهای جدید می بایست بر اساس مقـررات این آیین نامه تهیه و نصـب گردد و تابلوهای منصوبه قبل از تصـویب این آیین نامه حداکثر ظرف مهلت یکسال توسـط مالک یا ذینفع جمع آوری و یا اصلاح گردید. در غیر اینصورت شهرداری رأساً نسبت به جمع آوری آنها اقدام و هزینه خسارت را دریافت خواهد نمود. هرگونه تغییر در مفاد آیین نامه اعم از اصلاح ، حذف و ... قبل از اجرا باید به تصویب شورای اسلامی شهر صدرا برسد.

جدول امتیاز بندی و نحوه محاسبه عوارض تابلوهای تبلیغاتی

شاخص های موثر بر هرگونه تبلیغات محیطی (اجاره ماهیانه هر متر مربع) سال 1396 قیمت هر متر مربع ماهیانه 10000ریال

ردیف

شاخص

مشخصات

امتیاز

 

 

 

 

مناطق شهر صدرا

 

 

ورودی های شهر شامل :

الف) بلوار خلیج فارس ( ورودی اول صدرا )

ب) بلوار فشار قوی ( حد فاصل فاز 1 و 2 )

ج) ورودی دوم شهر صدرا از سمت کویم

ج) سایر مناطق

 

25

20

20

15

 

3

 

 

 

نوع تابلو

بیلبورد و پل های هوایی و تلویزیون – شهری

10

ستون های تبلیغاتی و استندهای تبلیغاتی و پلاکاردهای تبلیغ تجاری و بردهای دیواری و بانک ها و دیوارنویسی

8

ایستگاه های حمل و نقل شهری و کیوسک های مختلف و همچنین روی وسایط نقلیه عمومی و روی دیوار

10

طرح ویژه – تابلو روی دیوار و تابلو پشت بامی

15

4

 

چند وجهی

یک وجهی

2

دو وجهی ( غیر موازی که پشت به پشت هم نباشند)

4

سه وجهی

8

چهاروجهی

12

5

 

اندازه تابلو

اندازه تابلو 5 متر مربع یا کمتر از آن

5

اندازه تابلو 5 متر تا 12 متر مربع و کلیه تابلوهای نصب شده روی پل های عابر پیاده

10

اندازه تابلو 12 تا 20 متر مربع

20

اندازه تابلو بزرگتر از 20 متر مربع

30

6

نوع تبلیغ

( جهت تابلوهای جدید )

استاتیک

8

دینامیک

10

آنالوگ

10

دیجیتال و تلویزیون های شهری نصب شده در پارک ها

20

تلویزیون های شهری ( به غیر از آن هایی که در پارک ها نصب می شوند. )

30

 

تبصره 1 : خیابان هایی که از دو طرف به مراکز تجاری ردیف یک جدول فوق منتهی می شوند امتیاز آن ها بر مبنای میانگین دو طرف محاسبه می گردد.

تبصره 2 : در صورتی که محور یا محورهایی در دو یا چند منطقه مشترک باشند میانگین امتیاز دو منطقه ملاک عمل خواهد بود.

تبصره 3 : محاسبه عوارض انواع تبلیغات بر اساس جدول فوق به شرح زیر می باشد.

مساحت × قیمت پایه × مجموع امتیازات = عوارض سالیانه تابلو

تبصره 4 : قیمت پایه برای سال 1396 مبلغ ده هزار ریال پیشنهاد می گردد.

 

تراکت به ازای هر برگ

سایز A5 و کوچک تر از آن

40 ریال

بزرگ تر از سایز A5

60 ریال

پلاکارد 20/1 × 90

روزانه

000/12 ریال

هر متر مربع استند

روزانه

000/18 ریال

 

 

تبصره : کلیه تبلیغات فرهنگی که جنبه انتفاعی نداشته باشد ، در صورت تأیید و مجوز حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی از پرداخت هرگونه وجهی معاف می باشند. به ازاء هر تبلیغ بر روی تراکت با سایز A5 و کوچکتر از آن مبلغ 35 ریال تفسیر گردیده است.

تعرفه شماره (3-3) هزینه کارشناسی

پ) هزینه خدمات به مهندسان ناظر

ردیف

نوع خدمات

مصوب سال 96

منشاء قانونی

توضیحات

1

هزینه تشکیل پرونده و صدور کد نظارت جهت مهندسین ناظر جدید

000/600 ریال

بند 16 ماده 71 قانون شوراها

و تبصره 1 ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده

بابت خدمات تشکیل پرونده و ثبت نام سهمیه بندی ناظرین ساختمانی و مهندسین نقشه کش و معرفی سالیانه به سازمان نظام مهندسی و استفاده از سهمیه نقشه و نظارت ، هزینه این خدمت در زمان مراجعه مهندسین ناظر و نقشه کش قابل وصول است.

 

 

 

2

هزینه باز کردن سهمیه نظارت مهندسین ناظر دارای پرونده

000/300 ریال

 

 

 

 

 

تعرفه شماره (2-15) عوارض مازاد تراکم حاصل از سطح اشغال و طبقات در اراضی و املاک مسکونی تجاری اداری پزشکی و صنعتی

نوع عوارض

تا سقف 5% از کل مساحت زمین

بالاتر از 5% از کل مساحت زمین

توضیحات

تراکم

 

مسکونی ، اداری و سایر کاربری ها

 

12p

 

 

22p

تبصره (1) : وصول عوارض مازاد بر تراکم پایه بر اساس عرصه قبل از عقب نشینی و اصلاح سند می باشد.

تبصره (2) : متقاضی مکلف به پرداخت عوارض زیربنا علاوه بر عوارض مازاد تراکم می باشد.

تبصره (3) : میزان تراکم پایه و مازاد بر آن تا سقف پیش بینی شده در طرح تفصیلی و همچنین سطح اشغال در نقاط مختلف شهر بر اساس ضوابط طرح تفصیلی توسعه مصوب شهری می باشد.

**چنانچه مؤدی ، متقاضی استفاده از تراکم بیشتر از مجاز باشد بایستی پس از اخذ مصوبه کمیسیون ماده 5 عوارض آن مطابق تعرفه شماره 2-23 محاسبه و وصول شود.

تبصره (4) : در اراضی مسکونی ، املاکی که بالاجبار و رعایت بر همسایه و ایجاد نمای یکدست اقدام به اضافه بنای مازاد بر تراکم مجاز می نمایند بر اساس تعرفه شماره 2-23 قابل محاسبه و وصول خواهد بود.

تبصره (5) : اضافه بنا در زیرزمین در صورتی که در جهت احداث پارکینگ حادث شود با ضریب 5p محاسبه می گردد. دریافت این عوارض صرفاً با رعایت ضوابط و مقررات فنی و شهرسازی مصوب و رعایت قوانین ، آیین نامه ها و آرا کمیسیونهای ذی صلاح قانونی مربوطه امکان پذیر است.

تبصره (6) : اخذ عوارض اضافه بنا ، تراکم و پذیره مسـکونی علاوه بر جریمه های مندرج در تبصره های ماده صد خلاف مقررات است.

 

 

 

 

تجاری

زیر زمین

150p

همکف

200p

طبقه اول و نیم طبقه مستقل

150p

طبقه دوم

100p

طبقه سوم به بالا

80p

نیم طبقه غیرمستقل

80p

انباری

80p

باغشهری

40p

 

           
 

 

تعرفه شماره (2-28) عوارض ناشی از استفاده موقت از فضاهای روباز

ردیف

نوع عوارض

مصوب سال 96

منشاء قانونی

توضیحات

1

عوارض ناشی از استفاده موقت از فضاهای روباز

T = P × S

بند 16 ماده 71 قانون شوراها

و تبصره 1 ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده

ماده واحده : بر اساس ماده 174 قانون برنامه پنجم توسعه و به منظور اخذ حقوق شهر از متقاضیان استفاده موقت از املاک و اراضی ( جهت انجام هر نوع فعالیت ) اعم از باغات برگزاری مجالس ، فروش گل و گیاه ، عرقیات و انبارهای تجاری ، نمایشگاه های اتومبیل ، آهن فروشی ها ، چوب فروشی ها ، سنگ فروشی ها ، قراضه فروشی ها ، مصالح فروشی ها و سایر موارد مشابه به استثناء فعالیت های ورزشی واقع در محدوده و حریم شهر اعم از تولیدی ، خدماتی ، تجاری و ... که انجام و ادامه فعالیت آنها به نحوی در فضاهای روباز صورت می گیرد ، مستند به تبصره 1 ذیل ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری اجازه داده شود سالیانه عوارض تحت عنوان « عوارض ناشی از استفاده موقت از فضاهای روباز » طبق فرمول ذیل محاسبه و اخذ گردد :      T = P × S

T:عوارض سالیانه بهره برداری موقت از فضای باز S : مساحت فضای باز مورد استفاده (محل استقرار محصولات و خدمات)

* تبصره 1: پرداخت عوارض موصوف هیچ گونه حقوقی برای متقاضیان ایجاد نخواهد کرد چنانچه متقاضی تقاضای تغییر کاربری و یا احداث بنا در ملک مورد نظر را داشته باشد و صدور مجوز موقت آن از لحاظ ضوابط و مقررات طرح تفصیلی بلامانع باشد وفق مقررات مشمول پرداخت کلیه عوارض ناشی از تغییر کاربری و غیره ... می گردد. بدیهی است ادامه استفاده از فضای باز باقیمانده مشمول پرداخت عوارض فوق می گردد.

 

 

 

 

 

*خلاصه مدافعات طرف شکایت :

شورای اسلامی شهر صدرا طی لوایح متعدد جداگانه ، پاسخ تقاضای ابطال تعرفه های مختلف مصوبه موصوف را به شرح زیر اظهار داشتند :

1- تعرفه شماره 2-15 ؛ هنگام صدور پروانه توسط شهرداری ابتدا موافقت اصولی صادر می گردد که یک برگ اعلام ضابطه ساخت و ساز است. در زمان صدور پروانه صرفاً ما به التفاوت متراژ موافقت اصولی و نقشه های معماری بر اساس نرخ و فرمول روز دریافت می شود و از آنجا که زمان صدور موافقت اصولی ، متراژ بعضی از کاربری ها درج نمی گردد ( مانند سرپله ) یا به صورت پیش فرض ثبت می گردد ( مانند بالکن ها ) لذا با توجه به احداث نشدن ساختمان و عدم ارجاع به کمیسیون ماده 100 ، میزان نصف بالکن روبسته در هنگام کنترل نقشه طبق طرح تفصیلی شامل مازاد تراکم می گردد که عوارض آن در این زمان اخذ می گردد.

2- تعرفه شماره 3-13 ؛ اولاً مصوبه موافق بند 16 ماده 71 قانون شوراهاست. ثانیاً ، آیین نامه اجرایی تبلیغات شهری در محدوده حریم شهر صدرا بر اساس بند 25 ماده 7 قانون شوراها و بند 37 ماده 55 و ماده 92 قانون شهرداری به تصویب رسید. ثالثاً شهرداری ها مکلفند از اغتشاشات بصری و در هم ریختگی فضای شهری جلوگیری نمایند ، لذا عوارض مذکور مربوط به نصب تابلو مازاد بر اندازه های مربوطه و تابلوهای تبلیغاتی می باشد.

3- تعرفه شماره 2-28 ؛ اولاً مصوبه موافق بند 16 و 26 ماده 71 قانون شوراها و تبصره 1 ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده می باشد. ثانیاً موافق ماده 174 قانون برنامه پنجم توسعه می باشد.

4- تعرفه 3-3 بند (پ) ( عوارض مهندسان ناظر ) : عوارض معترض عنه در راستای بند 16 ماده 71 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران مصوب 1375 تصویب شده ضمن اینکه عوارض موضوع شکایت مربوط به تشکیل پرونده و صدور کد نظارت جهت مهندسین ناظر جدید و هزینه باز کردن سهمیه مهندسین ناظر دارای پرونده می باشد.

 

هیأت تخصصی شوراهای اسلامی دیوان عدالت اداری با حضور اعضاء تشکیل ، پس از ملاحظه پرونده و اسناد و مدارک موجود در آن و بعد از قرائت گزارش عضو ممیز و بـررسی و انجام مشاوره با آراء سه چهارم از اعضاء حاضر در خصوص تعرفه شماره (3-13) و در مورد تعرفه ها به شماره های (2-15) و (2-28) و بند (پ) (3-3) به اتفاق اعضاء حاضر بـه شرح ذیل مبادرت به صدور رأی می نماید.

*رأی هیات تخصصی شوراهای اسلامی :

طبق بند 16 ماده 80 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می شود از جمله وظایف و مسئولیت های شورای اسلامی شهرهاست و در تبصره یک ماده «50» قانون مالیات برارزش افزوده مصوب 1387 ، وضع عوارض محلی جدید رعایت مقررات مربوطه تجویز شده است و همچنین طبق بند 9 ماده 80 قانون تشکیلات ، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1375 و اصلاحیه های بعدی تصویب آیین نامه های پیشنهادی شهرداری پس از رسیدگی به آنها با رعایت دستورالعمل های وزارت کشور و همچنین تصویب مقررات لازم به پیشنهاد شهرداری جهت نوشتن هر نوع مطلب و یا الصاق هر نوع نوشته و آگهی و تابلو بر روی دیوارهای شهر با رعایت مقررات موضوعه و انتشار آن برای اطلاع عموم براساس بند 25 ماده مذکور از جمله وظایف و مسئولیتهای شورای اسلامی شهرهاست و طبق بند (ب) رأی شماره 551-20/8/1392 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری وضع عوارض برای تابلوهای تبلیغاتی مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات تشخیص نگردیده است. همچنین با توجه اینکه وضع و اخذ عوارض صدور پروانه ساختمانی در تراکم پایه و مازاد بر تراکم توسـط شوراهای اسـلامی و شهرداری ها ، طبق بند (ب) رای شماره 79-21/2/1395 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و طبق آراء شماره 587 – 25/11/83 و 786 مورخ 9/8/1396 هیأت عمومی ، عوارض از جمله حقوق دیوانی بوده و غیر از جرائم مربوط به کمیسیونهای ماده صد قانون شهرداری ها می باشد. بنابراین تعرفه شماره (3-3) عوارض تبلیغات شهری و تعرفه شماره (2-15) عوارض مازاد تراکم حاصل از سطح اشتغال و طبقات در اراضی و املاک مسکونی – تجاری – اداری - پزشکی – صنعتی و تعرفه شماره (2-28) عوارض ناشی از استفاده موقت از فضاهای روباز و بند (پ) تعرفه شماره (3-3) هزینه خدمات به مهندسان ناظر از مصوبات شورای اسلامی شهر صدرا مربوط به دفترچه عوارض و بهای خدمات سال 1396 شهرداری صدرا ، مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات قانونی نبوده و به استناد مواد 12 و 84  قانون تشکیلات و آئین دادرسی دیوان عدالت اداری رأی بـه رد شکایت صادر می شود. این رأی ظرف بیست روز از تاریخ صدور از سوی رئیس محترم دیوان و یا ده نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است./ت

 

جواد جباری

رئیس هیأت تخصصی شوراهای اسلامی

 دیوان عدالت اداری


دربـاره مـا

در اصل يكصد و هفتاد و سوم قانون اساسي آمده است: «به ‌منظور رسيدگي به شكايات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورين يا واحدها يا آئين‌نامه‌هاي دولتي و احقاق حقوق آنها، ديواني به نام ديوان عدالت اداري زير نظر رئيس قوه قضائيه تأسيس مي­گردد.