مقام معظم رهبری: * جنگ هشت ساله، ما را قوی‌تر کرد. اگر جنگ هشت ساله نبود، این سرداران شجاع، این مردان برجسته نشان داده نمیشدند، در بین ملت بروز نمیکردند؛ این حرکت عظیمِ مخلصانه‌ی مردم مجال بروز و ظهور پیدا نمیکرد. * جنگ تحمیلی را دشمن برای خاموش کردن انقلاب به راه انداخت، اما همین جنگ تحمیلی باعث شعله‌ورتر شدن نیروی انقلاب و روحیه‌ی انقلاب شد. *** هفته دفاع مقدس گرامی باد
اداره کل پژوهش دیوان عدالت اداری 
عملکرد اداره کل پژوهش دیوان عدالت اداری در سال 1391

دفتر پژوهش ديوان عدالت اداری عملکرد سال 1391 خود را به شرح ذیل در 10 بند و 41 مورد اعلام می دارد.
 
1-1) بند 1) تهیه، تدوین، انتشار و توزیع کتاب

1-2)  تدوین و انتشار کتاب "رویه قضایی شعب در دیوان عدالت اداری"
به منظور در دسترس قرار گرفتن آرای شعب دیوان عدالت اداری و تحلیل و بررسی این آرا دفتر پژوهش دیوان با همکاری اساتید حقوق عمومی اقدام به تهیه و انتشار کتاب رویه قضایی شعب در دیوان عدالت اداری نموده است. آشنایی و امعان نظر در آرا،  ارتقای کیفی آرا، ایجاد رابطه بین مراجع قضایی و دانشگاهی و در دسترس قرار گرفتن رویه قضایی به عنوان یکی از منابع حقوق از نتایج حاصل از انتشار این کتاب است.  مراحل تهیه و تألیف این کتاب عبارت است از:
 
1- جمع آوری آرای شعب و انتخاب برگزیده آرا
2- تشکیل بانک اطلاعاتی از اساتید مطرح حقوق عمومی دانشگاه ها
3- دعوت از اساتید و برگزاری جلسات همفکری در این خصوص
4- ارسال آرا متناسب با تخصص هر یک از اساتید به آنان و اخذ تحلیل آرا
5- داوری، تایپ، ویرایش، صفحه بندی، نمونه خوانی و سرانجام آماده سازی و تأیید نهایی متون جهت ارسال  به انتشارات
6- انتشار و توزیع کتاب بین مجامع حقوقی و قضایی

2-1) آماده سازی جلد دوم "رویه قضایی در شعب دیوان عدالت اداری"

در ادامه تهیه و انتشار و توزیع جلد اول رویه قضایی در شعب دیوان عدالت اداری و به دلیل استقبال گسترده جامعه حقوقی از این کتاب، دفتر پژوهش دیوان در نظردارد تحلیل آرای شعب را به صورت فصلنامه در پایان هر سال در یک جلد به صورت کتاب منتشر نماید. در این راستا چاپ دوم کتاب فوق  در حال آماده سازی و طی مراحل مذکور است.


3-1)  تجدید چاپ کتاب "رویه قضایی شعب در دیوان عدالت اداری"
به دلیل استقبال گسترده از این کتاب و اتمام نسخ موجود و تقاضای علاقه مندان  به ویژه اساتید و دانشجویان حقوق عمومی، دفتر پژوهش دیوان اقدام به چاپ مجدد این کتاب نموده است.


با توجه به اینکه در ماده 46 قانون دیوان عدالت اداری، دیوان عالی کشور به عنوان مرجع حل اختلاف در صلاحیت بین شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضایی شناخته شده است، و سالانه حدود 400 پرونده اختلاف در صلاحیت بین شعب دیوان و سایر مراجع قضایی به دیوان عالی کشور ارجاع می شود تنظیم، دسته بندی، تدوین و نگارش این کتاب ضروری می نمود، لذا دفتر پژوهش دیوان با استخراج آرا، دسته بندی، موضوع بندی، تحلیل، تایپ، نمونه خوانی و ویرایش  و سپس اقدام به انتشار آن نموده است. 
4-1) تدوین و انتشار کتاب "صلاحیت دیوان عدالت اداری در آرای دیوان عالی کشور"  

5-1) تدوین و انتشار کتاب "نشست استناد به قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام در آرای مراجع قضایی" 

در ادامه نشستهای علمی دیوان عدالت اداری، نشستی تحت عنوان استناد به قانون اساسی و سیاست های کلی نظام در آرای مراجع قضایی در محل هیأت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور معاونان و قضات محترم دیوان، اعضای دبیرخانه کمیسیون قضایی و حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام، اساتید دانشگاه ها و دانشجویان در سال 1390 از سوی معاونت آموزش و پژوهش دیوان برگزار گردید. به منظور استفاده عموم علاقه مندان از مباحث مطروحه، متن سخنرانیها و نشست  پیاده سازی، ویرایش و تایپ گردید و در قالب یک کتاب تهیه و تدوین شد.  

6-1)  تدوین و انتشار نظرات کمیسیون مشورتی دیوان عدالت اداری

به منظور پاسخ گویی به سئوالات ، استعلامات و ابهامات  و درخواست های ارائه طریق دستگاه های اجرایی، سازمانهای دولتی وغیر دولتی و جلوگیری از ارائه نظرات ناهماهنگ از سوی بخش های مختلف دیوان عدالت اداری و همچنین پاسخگویی به سؤالات همکاران محترم قضایی، جلد دوم نظرات مشورتی کمیسیون مشورتی دیوان عدالت اداری تدوین و منتشر گردید. 
 


7-1)  تجدید چاپ جلد اول کتاب "مجموعه آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری"

مجموعه 2 جلدی آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری سال 1388- 1380 در سال 1389 به طبع چاپ آراسته و در اختیار  همگان قرار گرفت. به دلیل استقبال گسترده از این کتاب و اتمام نسخ جلد اول این کتاب  و تقاضای علاقه مندان  به ویژه اساتید و دانشجویان حقوق عمومی دفتر پژوهش دیوان اقدام به چاپ مجدد آن نموده است.  

8-1) تدوین و انتشار مجموعه آرا هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در سال 1390
دفتر پژوهش دیوان عدالت اداری مجموعه آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در سال 1390 را در ادامة انتشار مجلدات سالانه خود، به انضمام انواع نمایه های دستگاهی، تاریخی و موضوعی تهیه نموده است. مجموعه حاضر در دست چاپ و انتشار است و در بهار 1392 در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

9-1) تنظیم و آماده سازی مجموعه آرا هیأت عمومی دهه 70
  در راستای تسهیل دسترسی به آرای هیئت عمومی ديوان عدالت اداری به ويژه برای وکلای دادگستری و نمایندگان حقوقی دستگاه های دولتی، دیوان عدالت اداری به موازات دیگر دستاوردهای پژوهشی خود، اقدام به گردآوری و تنظیم سالیانة مجموعه آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری از سال های 1388 -1380 نموده است. مجموعه حاضر نیز، در ادامه انتشار مجلدات قبلی و با رویکرد رفع نقایص و ایرادات مجموعه های قبل، با همکاری کارشناسان دفتر پژوهش تهیه شده است و به انضمام نمایه های دستگاهی، تاریخی و موضوعی در سال 1392 منتشر می شود.

10-1) تنظیم و آماده سازی مجموعه آرا هیأت عمومی دهه 60
همچنین در ادامة انتشار مجموعه های قبلی مجموعه آرای دهة 60  نیز  به انضمام نمایه های دستگاهی، تاریخی و موضوعی در حال تهیه و تنظیم است و برای سال 1392 آماده انتشار می گردد.

 بند 2) برگزاری نشست ها، جلسات و همایش ها

1-2) برگزاری نشست ها:

1-1-2 ) برگزاری سومین نشست هم اندیشی دیوان عدالت اداری با معاونان و مدیران حقوقی دستگاه های اجرایی 
در تاریخ 2/2/1391 سومین نشست هم اندیشی دیوان عدالت اداری با معاونان و مدیران حقوقی دستگاه های اجرایی  با حضور ریاست محترم دیوان، معاونان، قضات و معاونان حقوقی 34 دستگاه اجرایی در سالن هیئت عمومی دیوان برگزار گردید. هدف از این همایش ارائه راهکارهایی جهت کاهش ورودی پرونده های دیوان عدالت اداری است. در این رهگذر اقداماتی انجام یافته است که اهم آن عبارت است از ارائه آمارهای ورودی و مختومه به تفکیک موضوعی هر دستگاه، ایجاد تعامل منطقی بین دستگاه ها با دیوان عدالت اداری، معرفی نماینده حقوقی از طرف دستگاه ها برای پی گیری سریع پرونده ها، ارائه توضیحات در خصوص قانون جدید دیوان، جلب توجه ویژه دستگاه ها بر آسیب شناسی، تلاش جهت کاهش پرونده های موجود وارتقای سطح علمی کارشناسان حقوقی دستگاه ها و تأکید بر اجرای آرای وحدت رویه توسط دستگاه ها.
پی گیری نتایج حاصله از این نشست اعم از تبادل اطلاعات و آمارها، ارتباط با نمایندگان حقوقی، و ... از دیگر اقداماتی بود که انجام پذیرفت.
گزارش این نشست نیز از سوی دفتر پژوهش پیاده، تایپ و ویرایش گردید و نسخه نهایی آن در اختیار ریاست محترم دیوان عدالت و معاونت های آن قرار گرفت. 


2-1-2) هماهنگی و برنامه ریزی چهارمین نشست هم اندیشی دیوان عدالت اداری با معاونان و مدیران حقوقی دستگاه های اجرای (اردیبهشت سال 1392)
در ادامه نشستهای هم اندیشی دیوان عدالت اداری با معاونان و مدیران حقوقی دستگاه های اجرایی، دفتر پژوهش دیوان اقدام به هماهنگی و برنامه ریزی چهارمین نشست هم اندیشی دیوان عدالت اداری با معاونان و مدیران حقوقی دستگاه های اجرایی در اردیبهشت ماه سال 1392 نموده است.
گزارش این نشست نیز از سوی دفتر پژوهش پیاده، تایپ و ویرایش گردید و نسخه نهایی آن در اختیار ریاست محترم دیوان عدالت و معاونت های آن قرار گرفت. 


3-1-2 ) برگزاری نشست هیات حقوقی ژاپنی در معاونت آموزش و پژوهش
در پی مأموریت نمایندگان قوه قضائیه از جمله معاون آموزشی پژوهشی  و قضات دیوان عدالت اداری به کشور  ژاپن به منظور بررسی نحوه دادرسی اداری در کشور ژاپن در سال 1390 متقابلاً هیأت قضایی ژاپن به منظور آشنایی بیشتر با نهادهای قضایی ایران از بخش های مختلف قوه قضائیه از جمله دیوان عدالت اداری دیدار کرده و به تبادل و بررسی نتایج حاصل از سفر پرداختند و به منظور ارتباط هر چه بیشتر و استفاده از تجربیات همدیگر موضوعاتی را پیشنهاد و برای سفرهای آتی اقدام به برنامه ریزی نمودند.


4-1-2 ) برگزاری نشست هم اندیشی با جناب آقایان دکتر ناصر کاتوزیان، منوچهر مؤتمنی طباطبایی و سایر اساتید حقوق
دفتر پژوهش در پی دعوت از اساتید بزرگ و برجسته حقوق جناب آقایان دکتر ناصر کاتوزیان، منوچهر مؤتمنی طباطبایی و سایر اساتید حقوق به برگزاری جلسات هم اندیشی در زمینه مشاوره پیرامون طرح های پژوهشی و تدوین کتابها و مجموعه های حقوقی اقدام کرده است.


5-1-2 ) برگزاری نشست نمایندگان حقوقی کار و کارگری 
در این نشست در خصوص موضوعات ذیل تبادل نظر شد:
     الف-تعامل در خصوص کاهش ورودی پرونده های دیوان
      ب-برگزاری کارگاه های آموزشی جهت ارتقاء سطح علمی نمایندگان حقوقی کار و کارگری
     ج- تعریف عناوین پژوهشی مبتلابه و انجام آن به صورت پروژه های پژوهشی و انتشار آن به صورت کتاب

2-2 ) برگزاری جلسات:

1-2-2 ) برگزاری جلسات بررسی شرح وظایف پستهای سازمانی کارکنان معاونت آموزش و پژوهش دیوان عدالت  اداری
به منظور بررسی و اصلاح شرح وظایف پستهای سازمانی کارکنان معاونت آموزش و پژوهش دیوان عدالت  اداری، مدیران کل، معاونان و کارشناسان دو اداره آموزش و پژوهش در جلساتی منظم به اصلاح و تنقیح شرح وظایف پستهای سازمانی معاونت آموزش و پژوهش و ادارات تابعه پرداختند.

2-2-2 ) برگزاری جلسات بررسی پیشنهادات دیوان عدالت اداری در مورد لایحه جدید دیوان عدالت اداری به کمیسیون حقوق قضایی مجمع تشخیص مصلحت نظام (موارد اختلافی مجلس و شورای نگهبان)
با توجه به طولاني شدن فرايند تصويب قانون تشكيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداری و اينكه بعضاً در مواد قانون مواردی مشاهده مي شود كه نياز به بازنگری دارد، با رهنمودهای معاون محترم آموزشی و پژوهشی اين دفتر طي جلساتی ايرادات مزبور را مورد بررسي قرار داده و نارسایی های موجود را به همراه پيشنهاد هایی به رييس ديوان ارائه كرده است.

3-2-2 ) برگزاری جلسات برنامه ریزی فعالیتهای پژوهشی دفتر پژوهش دیوان عدالت اداری
دفتر پژوهش دیوان عدالت اداری برنامه ها و فعالیتهای پژوهشی سال 1391 خود را طی جلساتی با حضور مدیر کل، معاون و کارشناسان آن مدون و نهایی نمود.

4-2-2 ) برگزاری جلسات تدوین آیین نامه هیأت های تخصصی و هیأت عمومی دیوان با توجه به قانون جدید
در ماده 96 قانون تشكيلات و آيين دادرسي ديوان عدالت اداري اداره جلسات هيأت عمومي و كميسيون هاي تخصصي را تابع آيين نامه اي كه ظرف 3 ماه از تاريخ لازم الاجرا شدن اين قانون به تصويب رييس قوه مي رساند، دانسته است. به همين دليل دفتر پژوهش ديوان پيش نويس فصل اول آيين نامه مزبور را كه مربوط به اداره جلسات هيأت تخصصي است در 18 ماده تهيه و طي 2  جلسه با حضور معاون محترم آموزشی پژوهشی، مديركل محترم هيأت عمومي، كميسيون هاي تخصصي و كارشناسان اين اداره كل مورد بررسي قرار داده و جهت بررسی به شوراي معاونين ديوان ارائه كرده است.

5-2-2 ) برگزاری جلسات کارگروه تخصصی حقوقی و تطبیق مصوبات دستگاه های نظارتی کشور
شورای دستگاه های نظارتی کشور با تشکیل کارگروه های تخصصی در چارچوب وظایف محوله و بر اساس مفاد اساسنامه تدوینی و دستورالعمل اجرایی ماده (221) قانون برنامه پنج ساله توسعه جمهوری اسلامی ایران و به منظور ایجاد هماهنگی برای کارآمد نمودن نظام نظارت و ارتقا بهره وری و تقویت مدیریت کشور متشکل از مسئولین نظارتی قوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران و با حفظ استقلال هر کدام در حدود مقرر در قانون اساسی فعالیت می نماید و از آنجایی که یکی از کارگروه های تخصصی آن کارگروه حقوقی و تطبیق مصوبات دستگاه های اداری کشور با قوانین است که مسئولیت آن را جناب آقای دکتر شریعت باقری معاون محترم آموزشی و پژوهشی دیوان عدالت اداری بر عهده دارند، تا کنون نشست های متعددی در سطح دستگاه های نظارتی کشور برگزار و به موضوعات مبتلابه و تخصصی پرداخته شده و گزارش جامع و کامل هر بار به دبیرخانه شورای دستگاه های نظارتی کشور ارسال می گردد و هم اکنون در حوزه وظایف محوله مطابق با اساسنامه شورا نشست های موفقی داشته است.

6-2-2 ) برگزاری جلسات کمیته کارشناسان حقوقی اداره کل پژوهش
با توجه به ابهامات، استعلامات و نامه های ادارات و دفاتر حقوقی سازمان ها، نهادها، وکلا و اشخاص حقیقی خطاب به ریاست محترم دیوان عدالت اداری و معاونت های مختلف، دفتر پژوهش دیوان عدالت اداری جلساتی منظم، با حضور کارشناسان و صاحبنظران تشکیل داده و در آن به ابهامات و استعلامات مذکور پاسخ  مشورتی داده است.

7-2-2 ) برگزاری جلسات نظرات کمیسیون مشورتی دیوان عدالت اداری
نامه ها و درخواست های زیادی از سوی نهادها و موسسات عمومی دولتی و غیر دولتی به دیوان عدالت اداری واصل می گردد که در آنها سوالات و ابهاماتی در خصوص آرای شعب، هیات عمومی، صلاحیت و نحوه اجرای آرای دیوان عدالت اداری طرح و درخواست ارائه طریق می شود.  این نامه ها که به معاونت ها و ادارات کل دیوان و بخش های مختلف ارسال می گردد در صورتی که قرار باشد هر بخشی مستقلاً به آنها پاسخ بدهد ناهماهنگی هایی بروز خواهد کرد و به همین دلیل در گذشته نیز  تعارض هایی در نظرات و پاسخ های ارائه شده بروز کرده بود. بر این اساس به منظور ایجاد انسجام و نظام مند کردن پاسخ ها و همچنین جلوگیری از ارائه نظرات ناهماهنگ از سوی بخش های مختلف در معاونت آموزش و پژوهش دیوان به این سوالات پاسخ گفته می شود. اما از آنجا که برخی استعلامات واجد اهمیت خاصی است و باید با حوصله و دقت بیشتری به آنها پاسخ گفته شود کمیسیونی متشکل از برخی قضات با سابقه در حوزه معاونت آموزش با هماهنگی و همکاری دفتر پژوهش تشکیل شده است.

8-2-2 ) برگزاری جلسات نگارش کتاب های موضوعی متناسب با کمیسیونهای تخصصی دیوان عدالت اداری
با توجه به نیاز موجود در زمینه مجموعه های آموزشی مرتبط با هریک از کمیسیونهای تخصصی دیوان عدالت، دفتر پژوهش طی جلساتی با دعوت از قضات محترم دیوان اقدام به بررسی در خصوص نگارش کتابهای موضوعی متناسب  با هر یک از کمیسیون ها در موارد ذیل نموده است و در همین راستا قراردادهایی پژوهشی نیز تهیه کرده است.
1- تدوین مجموعه بررسی و تحلیل آرای دیوان عدالت اداری در حوزه کار و کارگری، بیمه و تأمین اجتماعی؛
2-  تدوین مجموعه  بررسی و تحلیل آرای دیوان عدالت اداری در حوزه اراضی و محیط زیست؛
3- تدوین مجموعه  بررسی و تحلیل آرای دیوان عدالت اداری در حوزه ساختمان و شهرسازی؛
4- تدوین مجموعه بررسی و تحلیل آرای دیوان عدالت اداری در حوزه آموزشی و فرهنگی؛
5- تدوین مجموعه بررسی و تحلیل آرای دیوان عدالت اداری در حوزه اداری و استخدامی؛
 6- تدوین مجموعه بررسی و تحلیل آرای دیوان عدالت اداری در حوزه اقتصادی، مالی و امور اصناف.

9-2-2 ) برگزاری جلسات هفتگی داخلی اداره کل پژوهش
به منظور تسریع فعالیت های پرسنل دفتر پژوهش، جلسات هفتگی داخلی این دفتر با حضور مدیر کل، معاون و کارشناسان برگزار می شود و در این جلسات هم اندیشی و تبادل اطلاعات صورت می گیرد.

10-2-2 ) برگزاری جلساتی در خصوص شمول ماده 16 قانون حمایت از ایثارگران
برگزاری جلساتی در خصوص شمول ماده 16 قانون حمایت از ایثارگران و پیگیری قانون جدید جامع حمایت از ایثارگران مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام در آذر ماه سال 91 جهت پاسخگویی و رفع ابهام موجود در این خصوص از دیگر اقدامات دفتر پژوهش است.

11-2-2 ) برگزای جلسات بررسی شرح وظایف مدیران دفاتر استانی
در سال 1390 به موجب بند «ز» ماده 211 برنامه پنجم توسعه، قوه قضاييه مكلف شده است از محل منابع و امكانات موجود نسبت به ايجاد دفاتر نمايندگي استاني ديوان در محل دادگستري استانها اقدام كند. همچنین به موجب ماده 6 قانون تشكيلات آيين دادرسي ديوان عدالت اداري دفاتر استاني وظايف زير را بر عهده دارند:
الف- راهنمايي و ارشاد مراجعان؛
ب- پذيرش و ثبت دادخواست ها و درخواستهاي شاكيان؛
ج- ابلاغ نسخه دوم دادخواست يا آراي صادر شده از سوي ديوان؛
د- انجام دستورات و امر اجراي احكام.

با توجه به اينكه وظايف دفاتر استاني در قانون ديوان به نحو روشن و شفاف بيان نشده است و نياز به تبيين اداره كل پژوهش ديوان در سال 1391 پيش نويس دستورالعمل اجرايي دفاتر استاتي ديوان را تهيه كرد همچنین پيش نويس مزبور پس از ارائه به رئيس ديوان و حسب امر ايشان طي دو جلسه با حضور معاون محترم قضايي ديوان در امور شعب و مديركل برنامه ريزي و انفورماتيك، رئيس اداره دبيرخانه و معاون اداره كل دفاتر استاني و كارشناسان اداره كل پژوهش بررسي و پس از تنقیح به جهت تصويب در شوراي معاونين به رئيس ديوان عرضه داشت.

12-2-2) برگزاری جلسات مشترک دفتر پژوهش با معاونان و مدیران شهرداری تهران
دفتر پژوهش به منظور برنامه ریزی اولیه برگزاری همایش مشترک با شهرداری تهران تحت عنوان "همایش حقوق شهروندی" سال 1392 جلسات متعددی با معاونان و مدیران شهرداری برگزار نموده است و طی این جلسات هماهنگی های لازم جهت همایش فوق در دست اقدام است.

 بند3 ) شرکت در نشست ها، جلسات و همایش ها

1-3 ) شرکت در نشست های تخصصی پژوهشگاه معاونت آموزشی و پژوهشی قوة قضائیه
پژوهشگاه حقوقی معاونت آموزشی و پژوهشی قوه قضائیه، سلسله نشست هایی را در "نقد رویه قضایی" با حضور اساتید دانشگاه ها و قضات و صاحب نظران برگزار می نماید.
 از جمله این نشست ها بررسی رأی شماره 261 مورخ 9/5/1391 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال انتصاب مدیر عامل صندوق تأمین اجتماعی بوده است که طی سه جلسه تشکیل شد که مدیر کل دفتر پژوهش به همراه تعدادی از قضات محترم در این نشست شرکت نمود. (گزارش این نشست ها قبلاً به استحضار ریاست محترم دیوان رسانده شد)¬.

¬¬¬
2-3 ) شرکت در نشست های کارگروه اصلاح قوانین معاونت مجلس
هر دستگاه عضو شورای دستگاه نظارتی کشور دارای کمیته تخصصی است که کمیته کارگروه اصلاح قوانین شورای دستگاه های نظارتی زیر نظر معاونت نظارت مجلس می باشد، اعضای این کمیته را نمایندگان شورای دستگاه نظارتی تشکیل می دهند و این نمایندگان در سطح مدیران و معاون مدیران می باشند. بدین منظور مدیر کل دفتر پژوهش به عنوان نماینده دیوان عدالت اداری در جلسات این کارگروه شرکت می نماید.

3-3 ) شرکت در همایش «بررسی آیین دادرسی اداری» در دانشگاه شهید بهشتی
در اردیبهشت سال 1391، نشستی علمی با حضور معاون آموزشی و پژوهشی دیوان عدالت اداری، 4 نفر از قضات دیوان و مدیر کل دفتر پژوهش و اعضای هیأت علمی، دانشجویان دوره کارشناسی ارشد و دکترای رشته های حقوق، به ویژه حقوق عمومی در محل دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید. در این نشست اعضای هیأت علمی گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی و اعضای مدعو دیوان، پیرامون آیین دادرسی اداری بحث و سخنرانی کردند و ضمن طرح مسائل مختلف دادرسی اداری، به سوالات دانشجویان در قالب جلسه پرسش و پاسخ، جواب داده شد.

 بند 4) نشریه

1-4 ) چاپ و انتشار نشریه داخلی دیوان  (2 جلد)

دفتر پژوهش دیوان به منظور ارتقای سطح آموزش قضات و کارکنان دیوان اقدام به انتشارنشریه داخلی دیوان عدالت اداری نموده است که شماره اول آن تهیه و منتشر گردید و در 200 نسخه در داخل دیوان در اختیار بخش های مختلف قرار گرفت و شماره دوم آن نیز آماده انتشار است.
 

2-4 ) هماهنگی و پی گیری اخذ مجوز مجله تخصصی حقوق اداری از وزارت ارشاد
دفتر پژوهش دیوان عدالت اداری اقدامات اولیه جهت اخذ مجوز مجله حقوق عمومی و اداری  از طریق کمیسیون ضرورت انتشار نشریات دولتی (اداره کل مطبوعات داخل) را انجام داده است و فرایند بعدی آن در دست اقدام است.
 

 بند 5) مذاکره، مکاتبه و پی گیری جهت ایجاد رشته حقوق عمومی با گرایش دادرسی اداری در دانشگاه علوم قضایی
پس از مکاتبات و پیگیری های مستمر با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رشته کارشناسی ارشد          نا پیوسته "حقوق دادرسی اداری" در دانشگاه علوم قضایی به عنوان رشته پایه در تربیت و آموزش قضات با مشخصات و ویژگی های مطلوب و متضمن آموزشهای حقوقی، فقهی، کارگاه های عملی و زبان تخصصی ایجاد گردید.

 بند 6) هماهنگی و پی گیری امور جهت دعوت و  بازدید اساتید حقوقی و دانشگاهیان از دیوان عدالت اداری و جلسات هیأت عمومی
به دنبال درخواستهای مکرر مدیران گروه حقوق عمومی دانشکده ها و پژوهشکده ها جهت بازدید اساتید و دانشجویان رشته حقوق عمومی از هیأت عمومی و شعب دیوان عدالت اداری و آشنایی با فرایند رسیدگی به شکایات در دیوان عدالت اداری، بنابر درخواست معاونان پژوهشی دانشکده ها و پژوهشکده ها و طی هماهنگی های صورت گرفته، تا کنون چند بازدید از دیوان عدالت اداری و جلسات هیأت عمومی آن با همکاری دفتر پژوهش و آموزش انجام یافته است. از آن جمله می توان به بازدید های ذیل اشاره کرد:
الف) بازدید اساتید و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی رشته حقوق عمومی از دیوان عدالت اداری؛
ب) بازدید دانشجویان دکتری دانشگاه شهید بهشتی رشته حقوق عمومی از دیوان عدالت اداری؛
ج) بازدید اساتید و دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق عمومی دانشگاه تهران از دیوان عدالت اداری.


 بند 7) فعالیتهای الکترونیکی  و مجازی اداره کل پژوهش
1-7) تقویت و به روز رسانی سایت پژوهش دیوان عدالت اداری
دفتر پژوهش دیوان عدالت اداری به طور مستمر وظیفه جمع آوری مطالب و مقالات و ارسال آن به بخش پژوهش سایت دیوان عدالت اداری (نظرات کمیسیون مشورتی، معرفی کتاب، مقالات، همایش ها و نشست ها، پایان نامه ها و ...) و به روز رسانی این بخش ها را دارد.

2-7) پاسخگویی به سؤالات و ایمیل های ارسالی به سایت دیوان عدالت اداری
پاسخگویی مستمر به سؤالات افراد و مخاطبان دیوان و ایمیل های ارسالی به سایت دیوان عدالت اداری از دیگر فعالیتهای این دفتر است. 

3-7) اطلاع رسانی در خصوص دیوان عدالت اداری در فضای مجازی
دفتر پژوهش به منظور آشنایی افراد جامعه با دیوان عدالت اداری و صلاحیت ها و شرح وظایف آن اقدام به اطلاع رسانی و به روز رسانی این اطلاعات در سایتهای اینترنتی اعم از ویکی پدیا، دایره المعارف حقوقی و  ... نموده است. 

 بند 8) راهنمایی دانشجویان حقوق جهت پایان نامه های مرتبط با دیوان عدالت اداری و چاپ و انتشار پایان نامه های برگزیده
 نظر به اينكه دانشجويان مقطع كارشناسي ارشد و دكتراي حقوق عمومي كه به مرحله پايان نامه مي¬¬¬¬¬¬¬-رسند معمولاً درجستجوي موضوعاتي هستند كه علاوه بر جنبه نظري، در جريان عمل نيز مورد نياز دستگاه ها به ويژه ديوان عدالت اداري باشد، لذا برخي از موضوعاتي كه مي¬توانند به دانشجويان در ارتباط با ديوان عدالت اداري پيشنهاد شوند در 30 مورد فهرست شده  و طي نامه¬هايي به مديران گروه هاي حقوق عمومي دانشگاه هاي مختلف اعلام شده¬اند و شرح آنها نیز به طور کامل در سایت دیوان آمده است. لازم به ذكر است آثار دانشجوياني كه مورد تاْييد ديوان قرار می گيرد، با هماهنگی دفتر پژوهش و با حمايت ديوان به چاپ خواهد رسيد.


 بند 9) راه اندازی کتابخانه و تهیه کتب جدید حقوقی
1-9) خرید کتاب های حقوقی از نمایشگاه کتاب برای کتابخانه دفتر ریاست دیوان  
دفتر پژوهش به منظور خرید کتاب های تخصصی حقوق عمومی مورد نیاز دفتر ریاست دیوان عدالت اداری به تهیه لیست تخصصی کتابهای حقوقی و متعاقباً خرید کتاب از نمایشگاه کتاب اقدام نموده است. 

2-9) نصب و راه اندازی کتابخانه اداره نشریه تخصصی و کتابخانه دفتر پژوهش
این کتابخانه در دفتر پژوهش دیوان عدالت اداری نصب، تکمیل و تجهیز گردید و به موازات آن کتابهای جدیدی با موضوعات مبتلابه دیوان از نمایشگاه بین المللی کتاب خریداری و به آرشیو کتابخانه افزوده        می شود. همچنین دفتر پژوهش طی اقدامی به تبادل کتابهای منتشره خود با سایر کتابهای حقوقی مبادرت نمود که این نسخ به کتابخانه دفتر افزوده شد.

 بند 10) توزیع و ارسال کتاب های منتشره دفتر پژوهش     
دفتر پژوهش پس از انتشار هر مجموعه یا نشریه ضمن مذاکرات و مکاتبات متعدد با تمام بخشهای قوة قضائیه، ادارات و معاونت های حقوقی دستگاههای اجرایی ، دانشگاه ها ، مؤسسات علمی آموزشی ، اساتید و دانشجویان برتر حقوق عمومی به ارسال این آثار – حدوداً 3500 نسخه-  به شرح ذیل و نیز دریافت آرا و بهره وری از نظرات صاحبنظران می پردازد.

1- توزیع 1000 نسخه از کتاب "رویه قضایی شعب در دیوان عدالت اداری"؛
2- توزیع 300 نسخه از کتاب " نظرات مشورتی دیوان عدالت اداری"؛
3- توزیع 400 نسخه از کتاب "صلاحیت دیوان عدالت اداری در آرای دیوان عالی کشور"؛  
4- توزیع 500 نسخه از کتاب "نشست استناد به قانون اساسی و سیاستهای کلی نظام در آرای مراجع قضایی" ؛
5- توزیع 250 نسخه از مجله "خبر ها و تحلیل ها"؛
6- توزیع 150 نسخه از کتاب "مجموعه آرای هیأت عمومی دیوان عدالت اداری" جلد اول؛
7- توزیع بیش از 100 دوره کامل "آراء هیأت عمومی دیوان عدالت اداری" از سال 1360 الی 1388.
 

 

دسته بندی ها

پیغام شما با موفقیت ارسال شد

ارسال دیدگاه ها

برای ارسال دیدگاه ها از فرم پایین صفحه استفاده نمایید.

کاراکترهای باقی مانده : (1000) حرف

دربـاره مـا

در اصل يكصد و هفتاد و سوم قانون اساسي آمده است: «به ‌منظور رسيدگي به شكايات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأمورين يا واحدها يا آئين‌نامه‌هاي دولتي و احقاق حقوق آنها، ديواني به نام ديوان عدالت اداري زير نظر رئيس قوه قضائيه تأسيس مي­گردد.